27.10.11

Peranginan di Pulau Pinang


Kali ni, aku nak post contoh-contoh pusat peranginan kat pulau pinang. Tujuan aku bukan nak kata aku terrer pasai tempat-tempat area penang ni, tapi Cuma nak membantu. Terutamanya bagi mereka2 yang perlu menganjurkan program-program yang berbentuk santai ala-ala familiday dan sebagainya.

Contohnya, aku dulu masa kena kendalikan pharmiliday (familiday budak farmasi), pening jugak aku nak cari tempat yang sesuai. At least kalau ada yang kena nasib yang sama macam aku nanti, boleh la sedikit-sebanyak entry ni dijadikan pedoman.

Kalau setakat nak pergi saja-saja pon boleh, tak ada masalah. Cuma aku nak bagitau, kat penang ni ada banyak lagi peranginan-peranginan yang boleh dijadikan sebagai tempat aktiviti riadah biasa mahupon aktiviti persatuan. Contoh-contoh kat bawah ni Cuma tempat2 yang aku pernah pergi. 

kebanyakan darinya adalah tempat-tempat yang aku pernah handle program dan tempat-tempat yang aku pernah joint program. So, lets cekidaut....!!!


Kat bawah ni ada sedikit maklumat pasai tempat-tempat tu. Untuk lokasi, bagi sesiapa yang tak tahu jalan, kat bawah ni ada coordinat. Cuma copy coordinat tu, buka google map, paste. Kalau ada install google earth lagi bagus. kalau ada GPS lagi cantek.

1. taman rimba teluk bahang

Coordinat :  5°26'47.34"N 100°13'1.73"E

Kawasan ni ada sungai, tapak khemah, trek jungle trekking (boleh tempah tour guide), asrama (max 40 orang, 1 malam RM10/orang). Ada dewan tertutup dan dewan terbuka. Dewan terbuka kalau nak pakai Cuma kena charge RM 10 untuk elektrik. Dewan yang tertutup (lengkap dengan P.A system dan penghawa dingin) aku tak tau harga berapa.Yang tak best nya cuma ramai orang.  

2. pantai kerachut

Coordinat :  5°27'3.89"N 100°10'56.67"E

Pantai dia memang luas, tapi tak sesuai untuk mandi laut. Kelebihan yang utama, tempat ni ialah kawasan tempat penyu bertelur di pulau pinang. Yes, di Penang pon ada tempat penyu bertelur..! aku pernah joint satu kem kat situ anjuran Jabatan Alam Sekitar dan diorang tunjuk telur penyu menetas.

Yang leceh, kalau nak ke sana, kena jungle trekking lebih kurang 1 jam (free) atau naik bot(konfom kena bayar). Selain pantai kerachut, kat kawasan tu ada lagi beberapa pantai contohnya “monkey beach”. Kat situ pon kalau nak pi kena jungle trekking.

3. pantai teluk bahang

Coodinat : 5°27'46.64"N 100°13'11.38"E

Pantai ni boleh mandi, orang tak ramai sebab tak beberapa popular, infrastruktur (tandas, surau, dsb) pon agak kurang. Sekali tengok macam tempat terbiar. Yang best Cuma pantai luas. Yang paling tak best ialah PANAS sebab pokok kurang. Kalau saja nak pi berjemur, dipersilakan.

4.    pantai batu feringghi

Coordinat : 5°28'41.72"N 100°15'6.07"E

Tempat ni memang tarikan pelancong. Tempat lawa, tapi kalau aktiviti persatuan yang ahlinya sikit, sesuai la. sebab ramai sangat orang. Terutama pelancong asing. Aktiviti pantai macam-macam ada termasuk jet ski, banana ski (yang duduk atas pelampung pisang tu), naik kuda, dan naik “payung terjun” kena tarik dengan bot. Sangat sesuai bagi projek bajet tinggi (banyak hotel kat situ dan setiap hotel ada tawarkan aktiviti masing-masing).

5. Miami beach

Cordinat :  5°28'41.10"N 100°16'6.12"E

Apa korang ingat Miami beach ada kat US je ke? Kat penang pon ada la.! untuk tempat ni, surau dan tandas ok. Ada kedai makan. Juga Sesuai untuk activiti untuk orang yang tak ramai. Aku penah buat BBQ kat situ. Layan.!

6. pusat sukan air tanjung bungah

Cordinat :  5°28'15.40"N 100°16'41.10"E

Tempat ni agak tertutup. Sesuai untu aktiviti yang memerlukan sedikit privacy. Nak guna kena bayar dan kena booking, tapi ada asrama, dewan, tapak khemah, dan pantai. Boleh buat main bola tampar, dragon boat, polo air, dan banyak lagi aktiviti air. very recomended. 

7. taman belia (penang youth park)

Coordinat :  5°25'48.23"N 100°17'51.97"E

Ni tempat rekriasi awam. Ada padang dan ada astaka. Kawasan agak luas.

8. pantai teluk bayu

Coordinat :  5°16'42.48"N 100°14'30.21"E   

Tempat ni selalunya tak ramai orang. Kawasan terpencil. Nak masuk pon jalan agak teruk. Pantai agak luas dan boleh mandi. Surau tak ada tapi masjid tak jauh. Tandas ada tapi kena pandai cari.

9. penang botanical garden

Coordinat :  5°26'14.77"N 100°17'26.15"E

Tempat luas. Boleh joging pusing satu taman tu. Infratsruktur ok.  Ada banyak kera. Kalau nak hiking bukit bendera, boleh mula dari situ.  

10. bukit pancur

Coordinat :  5° 9'37.09"N 100°32'53.01"E

Tempat ni aku tak tau sangat sebab aku Cuma pernah joint program kat tempat ni, tapi tak pernah survey. Kalau yang sebelom-sebelom ni dalam pulau, tempat ni kat kawasan seberang perai. Ada sungai


Rasanya cukup dulu kot 10 tempat ni. kalau nak tengok gambar, korang google je lah. Aku malas.

  


1 comment: