Skip to main content

WW#139 | Tanggung Jawab sampaikan Yang Betol


Comments

  1. akak jual supplement shaklee ja..ada kkm

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus!

      mengikut peraturan 7(1)(a) peraturan kawalan ubat dan kosmetik 1984, mana2 org yg tidak boleh menghasilkan, menjual, menyediakan, mengimport, memiliki, atau menggunakan mana-mana produk kesihatan kecuali yang berdaftar dgn KKM.

      jika didapati bersalah, boleh didenda mengikut seksyen 12 (1) akta penjualan dadah 1952 sebanyak maximum RM25,000 atau penjara 3 tahun atau kedua-duanya untuk kesalahan pertama.
      kesalahan kedua boleh dikenakan denda maximum rm50,000 atau 5 tahun penjara atau kedua-duanya dibawak seksyen yg sama.

      fuh, revise balik belajar undang2 pasal ubat.. hehehe

      Delete
  2. RAMAI NAK JADI JUTAWAN SEGERA...nk jadi tauke buat produk sendiri hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. tapi kesihatan pengguna x pikir sangat,, pikir nk untung je..

      Delete
  3. semuanya nak segera...makanya keluar bermacam produk bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan...sebab ada permintaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol2.. permintaan tinggi.. org skrg nk kurus, nk cantik cepat.. x nk senam, x nk jaga pemakanan sihat.. nk makan produk je..

      Delete
  4. tu la....skank dah mcm mcm, rietta dah check pha is...tima kasih ajarkan rietta...mmg xde KKM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. macam yg saya cakap, bukan konfom x bagus kalau x berdaftar tapi keselamatan dan keberkesanan x terjamin sbb bila x berdaftar, x de pemantauan dari pihak kkm..

      lagi satu, salah disisi undang2 malaysia kalau menjual dan memiliki produk ubat x berdaftar..

      Delete
  5. Makan makanan semula jadi aje. kompem sihat walafiat. janji jaga pemakanan kan? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, insyaAllah...
      jaga pemakanan, jaga senaman, jaga gaya hidup yg sihat..

      Delete
  6. Promotelah banyak mana produk kecantikan sekalipun. Setiaku tetap pada yang biasa kugunakan.. hehehe.
    Vaksin anak..? Semua anak2 akak dapat vaksin yang diberikan oleh pihak hospital.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1st walaupun produk feveret, kita kna check jugak sama ada ianya berdaftar atau tak dengan KKM.. baru selamat dan terjamin..

      pasal vaksin ni saya pun x paham.. knapa x nak dengar cakap mereka yg ahli, tapi percaya yang bukan2 plak..

      Delete
  7. Memnag makin banyak pun..
    Nice sharing Pha Is..

    ReplyDelete
  8. share something yg sohih supaya menjadi bekalan akhirat

    ReplyDelete
  9. ada certain tu kira nak kaut untung x dulik yg lain

    ReplyDelete
  10. orang ni cakap dia betul
    orang sana pon cakap dia betul
    sampai bila pon tak habis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. so, kna tgok siapa yg cakap.. mana sumber dia cakap.. apa kelayakan dia.. ada kepentingan tak dari apa yg dia cakap.. heehehhe...

      Delete
  11. Ibubapa yang tak nak vaksinkan anak tu memang win sungguh perilaku depa.

    Ntah! macam manalah pemikiran mereka boleh tak percayakan vaksin pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. percaya kat mereka yg ntah mana datang, tapi x nk percaya kat mereka yg ahli..

      Delete
  12. Belum ada anak lagi Pha oi. Hehe. Kaming sun yee

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah.. smoga dipermudahkanNya..

      Delete
  13. jangan sampai gian nak jaga kesihatan badan sampai tersilap makan sudah laa.. semua benda kalau masuk dlm perut lelebih mesti ada pros n cons nya kan.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi2.. ayaq masak kalau minum banyak2 pun jadi bahaya.. hehehe

      Delete
  14. Betul tu... ada yg terlebih bijak bila imbuhan yg dikejar tu bnyk... kdg2 dapat pun tak tp sbb nak untung snggup jadi terlebih bijak hal2 mcm ni.. tak semua tp ada segelintir yg mcm tu...

    ReplyDelete
  15. semuanya jutawan kebanyakkan kerana facebook.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan jaga2.. nk kawa pun kna ikut peraturan.. jangan ingat duit ja..

      Delete
  16. dua dua anak kami. kami vaksin. takmo berlagak pandai sedangkan tatau ape2. tp betul la kadang yg arif pasal benda ni kena terangkan. bagitau dekat semua org

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la point saya sebenarnya.. kana yg tahu buat senyap.. yg tak beberapa nk tahu ni nnti buat2 pandai.. hehehe

      Delete
  17. Kena bertanya kepada orang yg arif

    ReplyDelete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Gelaran Adik Beradik Yang Betul

Gaji Ahli Farmasi

KTMD | Servise Penghantaran Motosikal