Skip to main content

Perempuan dan Kasut


Baru-baru ni, aku terbaca tweet seorang kawan perempuan tentang kasut. Katanya, “girls are never satisfied with just one pair of shoes.” Ini bukan aku yang kata, tapi pengakuan dari beliau sendiri, selaku seorang perempuan.


Dan aku sendiri pon sebenarnya masih tak faham kenapa perempuan nak kasut banyak-banyak. Kasut je pon, kan? lawa macam mana sekalipun, last2 tempatnya kat kaki juga. Cantik macam mana sekalipun, last2 kena pijak jugak. Kan?

Tapi, itu kan hak orang perempuan. Tak boleh nak pertikai. Ustaz Azhar Idrus sendiripon tak pertikai, apabila beliau ditanya “Kenapa wanita suka berbelanja..isteri saya janji, sekali ni je - sekali ni je,tp beli jugak…”

Beliau menjawab : “Wanita macam budak-budak. suke membeli. contohnye budak-budak pantang tengok mainan terus je nak, padahal mainan dah banyak kat rumah. macam juga wanita, padahal baju, kasut banyak dalam almari yang tak pakai lagi. Nak beli lagi. wanita memang suka tengok benda yang cantik. Memang tugas suami cari duit, isteri habiskan duit. kalau bukan isteri yang habiskan duit, siapa lg… kalau bukan isteri, siapa lagi yang nak beli periuk,kuali,dll. Suami  jangan marah. isteri besar jasanya.. tolong beranakkan anak, jaga anak-anak, tolong basuh baju kite, tolong masak, kemaskan umah, dll.

So, girls, terpulanglah kat korang. pakailah kasut cantik banyak mana sekalipun. Cuma aku nak bagitau, setiap kali kami lelaki tengok kaki seorang perempuan, bukan nak tengok kasut korang yang  cantik tu. tapi nak tengok sama ada pakai stokin atau tak je.

Kaki korang kan aurat. Kalau pakai kasut yang terdedah kulit kaki, pakailah stokin. tak guna kasut lawa-lawa kalau tak tutup aurat dengan sempurna. kan? Hehehe..


maa'ssalamah, 
Pha is






Comments

  1. Replies
    1. tak de la ushar kaki mcm nk terkam.. just jeling2 mcm tu je... hehehe

      Delete
  2. hehe..betul..kaki kan aurat..sia-sia beli kasut cantik tapi aurat tak tutup..tapi perempuan tu mesti berkemampuan..bukan semua perempuan suka kasut banyak2..3 sudah..seliper jamban, kasut jalan-jalan kat bandar, kasut jalan-jalan dekat kampung..hikhik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la.. pha is pon ada 3 kasut gak.. 1 selipar, 1 kasut joging, 1 kasut hitam ke kelas (formal)... hehehe

      Delete
  3. dulu saya memang banyak kasut...lain tempat lain kasut..haha..tapi sekarang mungkin dah bosan kot banyak-banyak kasut...satu je cukup..huhu

    ReplyDelete
  4. But we cannot membazir dude. Isteri patut faham walaupun diorang ada 9 nafsu yang tak pernah puas tu, tapi diorang patut dengar cakap suami.

    Sebab, kat rumah ada lagi 2 madu yang nak kena tanggung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk? dah ada madu siap? hahaha.. untong la si suami tuh.. hehehe

      Delete
  5. -.-"

    aku terasa part yang atas tu.. tapi tak terasa part yang last tu.. tra la la

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... tak sempat nk tunjuk kat ko, ko dah komen...

      Delete
  6. betul tu. memang perempuan tak boleh dipisahkan dengan kasut. dan memang betul, suami cari duit, isteri habiskan. tapi, isteri nak habiskan, kena fikir kemampuan kewangan suami dulu. kan? hehe.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    ReplyDelete
  7. huhu..jap..nak pi kira kasut kina ade berapa..macam ade 2 je..kasut sukan ngan sandal..huhu:)

    tersentap jab..sebab selalu mang x pakai stokin:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk? bukan nk bagi sentap, tapi nk nasihat.. hehhe

      Delete
  8. suka ayat yg last sekali tuu..mmg kena pakai stokin br sempurna aurat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kacuali la kalau pakai kasut boot sampai betis, pastu pakai kain labuh sikit... yg tu x pakai stokin pon x pe.. hehehehe

      Delete
  9. saya tak minat kasut tapi saya minat beg.. dah berjuta lemon beg dekat rumah.. yum yum :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm.. yg jenis suka banyak beg ni pon serupa je.. hehehe

      Delete
  10. haha tak semua kut. mai ade 3 kasut je. kasut pergi kuliah,kasut masuk lab, dengan selipar nak pegi gerai malam2...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh.. okay la tuh.. kalau 3 kasut kira acceptable la.. hehehe

      Delete
  11. insapppp,,hahah pasni jumpe aku jgn dok gatai tgk kaki aku,hahaah

    yela kena beli byk sbb nk mecing kn ngn baju ke kan,,tp xsemua,,aku satu jek, pakai smpai lunyai,,=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk..? hahaha.. x de la aku nk ushar lama2... jeling2 mcm tu je.. hehehe..

      Delete
    2. Aip3, jeling2 pulak..haha!
      Sntiasa pkai stoking sbb ksut suma jenis sneakers..hehe

      Delete
    3. Aip3, jeling2 pulak..haha!
      Sntiasa pkai stoking sbb ksut suma jenis sneakers..hehe

      Delete
    4. sneakers tu apa? yang cekelat tu kan? yg iklan

      "lapar? makanlah sneakers..."

      yg tu ke?

      Delete
  12. setuju. aurat wajib ditutup sebagaimana wajibnya solat 5 waktu.
    moga sama2 dpt brubah ke arah yg lebih baik.

    just a quote to share from my friend:
    "A great marriage is not when the perfect couple comes together,
    It is when the imperfect couple learns to enjoy their differences"
    terima seikhlasnya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah...

      eh, apesal tetiba keluar quote pasal couple2 plak nih..??? hhahahahahaha

      Delete
    2. hahaha bukan couple, marriage. keluar sbb kat atas tu ada soalan dan jwpn UAI. so quote ni ala2 conclusion utk jawapan UAI: enjoy the differences. ^^

      Delete
  13. tapi KY tak suka beli kasut banyak2, selagi yg ada tu tak rosak, eemmm...pakailah sampai bila2

    ReplyDelete
  14. tak semua ppuan macam tu tau. ada ja yg jenis pakai sekali sampai lunyai, da rosak baru beli lain, :) tak eluk mbazir kuikui

    ReplyDelete
  15. macam kena perli ja..hahahaha...km suka beli kasut jugak...kalau dekat rumah tu,kasut km lah yg paling banyak..kalah kasut abg dgn adik..mak sampai berleter lah..=_="...tapi km bukannya ikut trend...km beli sebab nak selesakan dgn stoking...pakai mau sopan dan paling penting,kaki wajib tutp habis + wajib pakai stoking,baru sempurna...hidup demi Islam,^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, tak perli pon.. tak kisah pon sebenarnya kalau perempuan ska bnyak2 kasut... cma nk tekankan, tak guna kasut lawa2, kalau tak tutup aurat dgn sempurna.. tu je.. hehehehe

      Delete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Gelaran Adik Beradik Yang Betul

Gaji Ahli Farmasi

KTMD | Servise Penghantaran Motosikal