Skip to main content

Penang | Ikan Lumba-Lumba Dan Penyu

masih ramai yang tak tahu bahawa Pulau Pinang ada ikan lumba-lumba dan pantai tempat penyu bertelur, walaupun orang penang sendiri. bila aku cakap, ramai yang buat muka pelik. macam susah nak percaya kan?

untuk tempat penyu bertelur, korang boleh tengok di Taman Negara Pantai Kerachut.(coordinate : 5°27'3.89"N 100°10'56.67"E). dulu masa aku tingkatan 4 (2006), aku pernah pergi Kem Kesedaran Alam Sekitar (KeKAS) kat situ yang dianjurkan oleh Jabatan Alam Sekitar Pulau Pinang.

kem kesedaran alam sekitar Pulau Pinang 2006. antara aktiviti yang dijalankan.
malangnya, masa tu tak ada penyu yang turun bertelur. so, tak merasa la tengok penyu bertelur depan mata. tapi, kami berpeluang tengok anak penyu menetas. jadi la.

anak penyu di pantai kerachut. sumber gambar : utusan online

untuk ikan lumba-lumba (dolphin), kalau korang bernasib baik, masa lalu atas jambatan Pulau Pinang, korang akan nampak sekumpulan ikan lumba-lumba tengah berenang di perairan antara Pulau Pinang dan seberang perai. 

macam yang aku kata tadi, tu pon kalau korang bernasib baik la. aku baru pernah nampak sekali depan mata. kalau susah nak percaya jugak, kat bawah ni ada video yang aku ambil dari facebook.




maa'ssalamah, 
Pha is

Comments

  1. Replies
    1. see..!!!! orang penang saja, tapi tak tau.. hahahah

      Delete
    2. kita jarang menyeberangi jabatan laa :D da bapa taun tak lintas jabatan haha

      Delete
  2. KY dr terengganu pun belum pernah tengok penyu bertelur...hehehe

    ReplyDelete
  3. Sy mase kecik selalu sgt tengok penyu kat pantai dan bertelur. Tak tau pun penyu tu binatang terancam waktu tu, sbb selalu sgt penyu naik.:)

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. try la nnti pujuk mr. hubby bercuti kat penang.. hehehe

      Delete
  5. kalu camtu takyah gi obesi utk tgk dolfin kan. bila la agaknya dpt berkg kat sana, dotiga hari pon jadik la :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah.. kat malaysia pon ader... datang la bercuti kat penang plak.. hehehe

      Delete
  6. ada dolphin ka? selalunya bawah jambatan ataupun bila naik feri,imantizz nampak obor2 ja...^_^...

    teringat plak cita spongebob....hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. obor2 mmg banyak.. dolphin kdg2 ja nmpak.. tu pon kalau nasib baik la... hehe

      Delete
  7. best gile jungle trekking kat sini kan,,baru sekali pegi tp memg xpuas

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. well, tengok org penang la.. (aku)... hehehe

      Delete
  8. huiyo!!! tak pernah tengok ikan dolphin depan2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pnah tengok, tapi dari jauh la.. heheh

      Delete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Gelaran Adik Beradik Yang Betul

Gaji Ahli Farmasi

KTMD | Servise Penghantaran Motosikal