Skip to main content

Besan Emak

Saat aku dan mak berada di dapur buat ketupat daun palas untuk sajian Raya Aidil Adha esok hari, tiba-tiba mak menyampaikan berita yang agak mengejutkan aku.

ketupat pulut
ketupat daun palas
“mak nak bagitau ni, ada orang sungai petani ajak mak berbesan dengan depa.”  Kata mak sambil tangan sibuk menyumbat pulut ke dalam lipatan-lipatan daun palas.

“hah..! sapa?”

“kawan mak. kira adik-beradik jauh jugak la.” jawab mak. “tu la. mak dah cakap kat depa, “anak-anak aku semua belajar lagi”. tapi depa cakap, tak pa, depa sanggup tunggu.!” sambung mak lagi.

“Habis tu? mak nak terima ka?” soal aku.

“tak tau la. depa cakap esok depa nak mai.” Jawab mak.

“eh, sat. Anak dia tu laki ka perempuan?” soal aku kembali.

“lelaki la.” balas mak. “kawan mak tu cakap, anak lelaki dia tu dah tak sabar nak merasa makan nasi kat sini.”

Fuh..  selamat aku.!!! Takut gak aku kot-kot anak orang sungai petani tu, perempuan. Tapi lepas ni, tak tau la nasib adik perempuan aku ni. pandai-pandai la diorang nak hidup. hahaha..  




Maa’ssalamah,
Pha is



Comments

  1. haha... peninggg.. habis adik2 tu lari nyorok bwh rumah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. x de la sampai mcm tu skali.. heheh

      Delete
  2. ingatkan..awak yang kene pinang tadi.. hehe

    ReplyDelete
  3. kalauu pha is pun apa salahnya . haha

    tahniah bakal adk ipar :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm.. susah.. belajar pon terkontang kanting lagi..

      Delete
  4. Ya, mungkin masih selamat kau bro, tp untuk raya haji kali ni.. Tahun depan mcmana pulak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahun depan adik aku yg lagi satu ada lagi.. hehhe

      Delete
    2. hihikkk xkan tggu adik semua lepas kot...
      alahai...lamala kena tggu ni

      Delete
    3. hehehe... x pe la, abng yg sulong ni beralah dulu.. hehehe

      Delete
  5. hahahaha adoiyai,,ko bukan suke ke klau pompan? hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah.. shh.... diam2 sudah... hehehe

      Delete
  6. awal nya mak tu bg lampu ijau kat adik. uhukkuhukk, :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. perempuan kalau kawen awal senang.... bagi laki dia yg jaga.. senang sikit abang dia ni.. hehehe

      Delete
  7. fuh.. raya haji kali ni selamat.. akan datang.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akan datang, wallahu a'lam.. hehehe

      Delete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Cara Lapor Penipuan Astro

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Review | Tayar Nankang Rodiac Sportiac

Gaji Ahli Farmasi