5.2.11

Oh logo USM.....!!!!


sejauh manakah korang kenali logo rasmi usm? aku sendiri pon tak la kenal sangat. so, sape yang nak berkenalan dengan logo usm, boleh la baca entry ni.

Tapi kat sini aku bukannya nak terangkan maksud2 yang tersirat kat logo USM. aku cuma nak kongsikan skema-skema design yang standard bagi logo USM.

kalau ader gambar2 yang tak jelas, korang click jew supaya jadi besar. kalau nak senang, "open link in new tab".


















Kat bawah ni plak ialah kesalahan2 yang tidak boleh dilakukan kepada logo rasmi USM. kalau ader antara korang yang edit logo sampai jadi macam salah satu kat bawah ni, tak kira la dalam cover lab report ke, kat paper work ke, logo tersebut tidak akan lagi dikira sebagai logo yang "standard".  





Tu baru skema untuk design. kat bawah plak skema pewarnaan. bukan boleh sesuka ati jew nak kaler logo USM ni.





Kat bawah ni plak versi "monochrome". contoh kegunaannya adalah masa dicetak di surat khabar dan sebagainya. boleh guna kaler itam ataupon kaler "USM purple". kesesuaian kaler bergantung kepada sistem printing yang digunakan serta saiz.




kat bawah ni plak untuk"solid single colour" in case kalau tak boleh guna "monochrome". pemilihan warna plak masih lagi sama macam "monochrome" iaitu sama ada hitam ataupun "USM purple".





untuk certain case, logo usm juga boleh dikaler seperti gambar dibawah supaya tampak gah (majestic look). boleh diprint sama ada dengan warna emas (gold)  atau "hot-stamped gold". bagi menampakkan ianya lebih elegan, boleh dilakukan dengan teksture "timbul-tenggelam".

namun begitu, penggunan warna metallic yang lain adalah tidak dibenarkan melainkan mendapat kelulusan dari pejabat Naib Canselor atau wakil penjenamaan yang dilantik.



kat bawah ni plak untuk background berkaler. kepada sesiapa yang nak design baju yang ada logo USM, sila ambik perhatian ye. idealnya, background seharusnya kaler putih bagi memastikan kejelasan yang maksimum. tapi, kalau tak boleh putih, mesti background yang satu kaler sahaja dan kaler logo pulak bergantung kepada kecerahan background. kalau belakang gelap, logo buleh kaler putih dan begitulah sebaliknya. tapi kena pastikan yang kaler background tu satu tone sahaja.  



dan setiap kaler utama (main colour) yang terdapat dapan logo USM ni dibahagi-bahagikan supaya menjadi kaler rasmi kepada kumpulan-kumpulan pusat pengajian yang terdapat dalam USM. hal ini supaya semua pusat pengajian dalam USM mempunyai identiti yang dapat dikaitkan dengan kaler yang terdapat pada logo USM. untuk maklumat lanjut, korang tengok la sendiri kat bawah n:













p/s : sory la kalau translation aq teruk. hehehehe

sumber= http://www.usm.my/images/stories/download/USM25-BrandManual.pdf

4 comments:

  1. perghbnyk pantang larang logo usm ye dasyat :)
    sampai stiap warna pun ada detail cmyk nye fuh hebat

    ReplyDelete