Mengalirnya Air



Dalam tenang air disangka
Buaya ganas menanti mangsa

Bulat air dalam bentungan
Muafakat manusia mengambil pedoman

Cincang air cincang saudara
Selamanya takkan terputus jua

Saat tekak haus dahaga
Saat badan bau terasa
Saat kotor masih tersisa
Air juga dicari punca

Api marak air pemadam
Pokok layu air disiram

Dimana duduk ikut acuan
Dimana mengalir ikut arus
Takkan air mudik kehulu
Takkan air terbang ke langit
Tertib ikut aliran
Patuh hukum Tuhan

Berlembut seperti air
Dicincang tak putus
Dibakar tak hangus

Berjuang seperti air
Selembut air mengalir
Tanah degil bisa dihakis
Sekecil titikan menimpa
Akhirnya batu berlubang jua

-Pha Is
19 Mac 2017




p/s : hari ini dan esok berkurus berkursus

Comments

  1. Peribadi kita pun macam air. Terbentuk mengikut acuan.

    ReplyDelete
  2. Peribadi kita pun macam air. Terbentuk mengikut acuan.

    ReplyDelete
  3. Dalamnye maksud, tingginya bahasa...

    PS: erk, yang itu ke yang pernah putus? hehehe...igtkan yang lain...naseb baek selamat mendarat....

    ReplyDelete
  4. Kalau kerja syarikat air teruk kena maki dengan consumer bila takde air.

    ReplyDelete
  5. Puisi air menenangkan jiwa...air keperluan hidup.

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. mana ada jiwang plak.. langsung x de kaitan dengan cinta, kasih, sayang, rindu, jiwang, dan sebagainya..
      ianya soal sifat air yang boleh kita ambil pedoman.. tu je..

      Delete
  7. Bak kata Bruce Lee, "Be water my friend",

    ReplyDelete
  8. tingat aritu blogger sal ckp, biar x de letrik jgn x de air" heheheh

    ReplyDelete
  9. tetiba haus.. hee~ kakak g amik air jap..

    ReplyDelete
  10. sesedap mana pun air, sedap lagi air yg member kita belanja. hehehe...

    ReplyDelete
  11. Air penting untuk kehidupan.. tiada air keringlah kita semua :)

    ReplyDelete
  12. Setitis air pun nikmat dari Tuhan, setitis air pun tak mampu kita nak jadikan.

    ReplyDelete
  13. Air boleh menenangkan tapi boleh juga menghancurkan..kan? :p

    ReplyDelete

Post a Comment