24.4.13

KONTES PANDUAN BLOGGER - MEMBUDAYAKAN ILMU BLOG

kontes by Hasrul Hassan. kalau nk join, klik SINI sebelum 30 April 2013

1. apakah yang dimaksudkan dengan google pagerank (PR)? berikan pendapat anda mengapa ia penting untuk blog anda.


pagerank (PR) bukan pakatan rakyat yer ni macam satu ranking yang google buat bagi menilai tahap kredibiliti, kepentingan, kualiti dan populariti sesebuah blog. PR bermula dari no. 1 sampai no. 10. (no. 10 paling berkredibiliti). penilaian PR ni antaranya, bergantung kepada berapa banyak external link dari webpage lain yang link-kan ke blog anda, dan juga berapa 'hebat' PR wabpage tersebut. semakin banyak link masuk, semakin tinggi PR webpage luar yang menyumbangkan link ke webpage anda, semakin tinggi peluang untuk naik PR. paham dok nih? ke, aku silap tulih? hehehe

memang agak penting la PR ni. sudah tentunya kerana ianya boleh dijadikan kayu ukur dan penanda aras dalam menentukan kredibiliti sesebuah blog dalam dunia maya.


2. SEO atau Search Engine Optimisation ialah satu cara untuk blog menerima trafik organik. berikan satu (1) tip asas yang anda tahu untuk sesebuah entri tepati cirian SEO ini.


setahu saya, ada banyak cara dan tips yang boleh diamalkan supaya blog jadi mesra SEO. tapi satu (1) tip yang boleh saya letakkan disini, yang mudah dan selalu saya guna, ialah meletakkan alt text pada gambar.

alt text ni pada saya fungsinya macam 'keyword' kepada sesuatu gambar dalam blog. contohnya kalau letak gambar nasi biryani boleh letak alt text seperti "biryani kapitan", "tandoori", "milani", "makanan penang", "masakan india", dan sebagainya.

(maaf, masa entri ini ditaip, penulis baru lepas pekena nasi biryani ayam milani kapitan. hehehe..)

cara nak letak, bagi pengguna template blogger, cuma click pada gambar dalam ruangan edit post, kemudian pilih properties. kemudia masukkan alt text pada ruangan yang disediakan. mudah, dan praktikel.


3. apakah anda fikir penampilan blog penting untuk menarik pengunjung menjadi pembaca setia? berikan pendapat anda penampilan bagaimana yang sesuai untuk tujuan yang dikatakan.


penampilan sesebuah blog secara tidak langsung akan mempengaruhi minat pembaca terhadap ssesuatu blog.   jadi, memang penting jugak la penampilan luaran blog ni, supaya ianya jadi 'mesra pebaca'. bagi pandangan saya, antara ciri-ciri yang perlu ada pada penampilan blog tersebut yang membolehkan ianya menarik pelawat blog untuk menjadi pembaca setia ialah:

1. susunan yang kemas dan tidak serabut. kalau dah susunan gadjet, sidebar, dan sebagainya dah serabut, kadang-kadang isi blog (entri) akan 'tenggelam.'  contohnya, pernah saya masuk sesetengah blog, sampai saya tercari-cari, "mana satu entri, mana satu gadjet?" sebab kedua-duanya dah bercampur aduk.

2. penampilan yang tidak 'memberatkan'. bagi saya, hiasan tambahan yang terlalu berat agak menyusahkan pembaca dan juga penulis blog itu sendiri. kalau loading dah lambat, tambah pulak bagi pembaca yang terikat dengan limit broadband yang slow contohnya, memang akan menyusahkan pembaca. so, macam mana nak dapat pembaca setia?



*  *  *  *  *  *  *  *  *  *    *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

hmm.. harap-harap betol la jawapan tu. caca marba aku jawab. kejap skema, kejap tak formal.. hahaha..


Pha is

5 comments:

  1. Salam.....Datang kemari pada kontes yang sama. Sekadar memberi sokongan pada Pha Is. Semoga berjaya. Ada masa berkunjunglah ke blog saya ye...kita berkenalan sesama blogger.

    ReplyDelete
  2. huhu..seo ni tak tahu sampai skarang. hehe

    ReplyDelete
  3. Ayat "mana satu entry, mana satu gadget" tu memang lawak =)

    btw, nice. tahniah menang.

    ReplyDelete