Terjemahan | Jumaat


Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat,  maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya),

Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).

Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar - berkhutbah). Katakanlah (wahai Muhammad:" Pahala - balasan) yang ada di sisi Allah, lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu; dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.

(Al-Jumu’ah, 62 : 9-11)

Comments

  1. bersama-sama mencari keredhaanNYA..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...takzirah yg baik di hari yg mulia ini

    ReplyDelete
  3. Sama2lah kita mencari keredhaan Allah swt dan rezeki yg halal...

    ReplyDelete
  4. perempuan boleh ke join solat jumaat ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. "para wanita diperbolehkan dan dianjurkan untuk solat jumaat dengan syarat telah mendapatkan izin suami atau walinya, tidak menimbulkan fitnah, tidak memakai wangian, dan tidak berhias"

      - Syeikh Prof. Dr. Abd Karim Zaidan
      Pakar bidang Dakwah, Fiqh dan Usul Fiqh. Professor Universiti al-Iman, Yaman. Anggota Ikhwan Muslimin Iraq.

      Delete

Post a Comment