Skip to main content

Jaga Hati jaga Pergaulan

saja nak share sebuah video dari Mahasiswa Berfikir Production yang bertajuk Jaga Hati Jaga Pergaulan. pergaulan kena jaga, terutamanya untuk berlainan jantina. so, lets check this out..


dah tengok? kalau kat dalam tu ada terangkan 5 tips dalam menjaga batas pergaulan, kat sini aku nak up sikit, kasi 6 tips. hehehe..

so, 6 tips dalam menjaga batas pergaulan antara lelaki dan perempuan adalah :

1. menundukkan pandangan.

firman Allah :

"Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya..... "
(an- Nuur, 24 : 30)

"Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya....."
(an- Nuur, 24 : 31)

tapi tak perlu la tunduk sampai berjalan berlaga tiang. kalau tengok sampai rasa 'syok' tu, cepat2 la kalih pandangan. sebab nabi kata, pandangan pertama dimaafkan.

Rasulullah juga pernah berpesan kepada Saidina Ali r.a. “Wahai Ali, janganlah kamu ikuti pandangan (pertama) itu dengan pandangan (berikutnya). Pandangan (pertama) itu boleh buat kamu, tapi tidak dengan pandangan selanjutnya. Kerana pandangan pertama untukmu (dimaafkan) dan pandangan kedua tidak untukmu (tidak dimaafkan).”
(Hadis riwayat Abu Daud).

2. menutup aurat

firman Allah Taa'la :

"....dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka....."
(an-Nuur, 24 : 31)

3. hijab

firman Allah Taa'la :

"Dan apabila kalian meminta sesuatu kepada mereka (para wanita) maka mintalah dari balik hijab." 
(al-Ahzaab 33 : 53)

zaman sekarang mana nak cari hijab, ye dok. rasanya cukuplah dengan menjaga jarak. bak kata adik aku (budak SMKA campur), tak bleh dekat dalam jarak semeter. (aku tak tau sebab dulu aku sekolah budak lelaki saja.)

4. tidak berdua-duaan

sabda nabi :

Dari Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya.
(Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Dari Jabir bin Samurah berkata; Rasulullah SAW bersabda: Janganlah salah seorang dari kalian berdua-duan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya.
(Hadis Riwayat Ahmad & Tirmidzi dengan sanad yang sahih)

5. tidak melunakkan suara.

firman Allah Taa'la :

"Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan)."
(al-Ahzab,  33 : 32)

Berkata Imam Ibnu Kathir; Ini adalah beberapa etika yang diperintahkan oleh ALLAH kepada para isteri Rasulullah SAW serta kepada para wanita mukminah lainnya, iaitu hendaklah dia kalau berbicara dengan orang lain tanpa suara merdu, dalam pengertian janganlah seorang wanita berbicara dengan orang lain sebagaimana dia berbicara dengan suaminya.
(Tafsir Ibnu Kathir 3/350)

6. tidak bersentuhan

Dari Maqil bin Yasar r.a. berkata; Seandainya kepala seseorang ditusuk dengan jarum besi itu masih lebih baik daripada menyentuh kaum wanita yang tidak halal baginnya.
(Hadis Hasan Riwayat Thabrani dalam Mujam Kabir)

Berkata Syaikh al-Abani Rahimahullah; Dalam hadis ini terdapat ancaman keras terhadap orang- orang yang menyentuh wanita yang tidak halal baginya.
(Ash-Shohihah 1/448)

akhir kata, ingatlah firman Allah Taa'la :

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)."
(al-Israa', 17 : 32)

langkah berjaga-jaga ni bukan semata-mata untuk menghindari zina je. banyak lagi benda-benda yang tak elok yang mungkin terjadi kalau batas pergaulan tak dijaga. contohnya, seperti apa yang terjadi kat diri aku sendiri dan kat beberapa member aku yang lain. kes "SENTUH TANPA NIAT"



maa'ssalamah, 
Pha is

Comments

  1. jangan menghampiri zina...byk berlaku mcm tu skrg ni..

    ReplyDelete
  2. eeemmm...bagus sangat tips tu

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya bukan org tak tau apa yg selalu islam sarankan atau tegah supaya jauhi zina. Tp, sbb kebanyakannya buat-buat tak tau... huhu terima kasih atas peringtn...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nabi kata, x kn beriman orang yg berzina (smasa sedang berzina).

      hmm. peringatan untuk diri penulis sama...

      Delete
  4. tapi zaman sekarang ni, semuanya macam tak peduli..
    pegang2 tu dah kira biasa sangat dah..
    aurat apetah lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. diorg ikut mazhab lain kot.. hehehe

      Delete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Gelaran Adik Beradik Yang Betul

Gaji Ahli Farmasi

KTMD | Servise Penghantaran Motosikal