Pandangan Mata Lelaki


Sebelum ini, aku ada tulis entry yang bertajuk “dilemma bekas budak agama,”  yang berkisarkan perbualan aku dan seorang member lama, si Faruk (bukan nama sebenar). Setelah member aku tu baca, beliau berkeras supaya aku buat satu lagi entry untuk beliau. So, entry kali ni juga berkisarkan perbualan antara aku dan beliau, Cuma isunya yang agak berlainan sikit.  Actually, berlainan sangat.

Kata orang, dari mata turun ke hati. Tapi, Bagi wanita sekelian terutamanya, tahukah anda mata seorang lelaki sangat unik. Dari sekadar pandangan mata, seorang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika tidak dikawal dengan iman. Sebab itu mata lelaki ini selalu menjalar apabila terlihat seorang perempuan. [1]

pandangan mata seorang lelaki (gambar sekadar hiasan)


Sebab itu lah perempuan kena jaga aurat, dan orang lelaki kena jaga pandangan.

“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.”
(An-Nuur, 24 : 30)

Okay, cukup dulu muqaddimah stakat tu. Berbalik kepada cerita aku dan sahabat lama aku ni, setiap kali aku melepak dengan beliau, mesti akan ada perbualan yang lebih kurang macam kat bawah ni.

(situasi : dalam kereta, aku di seat penumpang, member aku yang pandu)

Faruk   : uih, cun nya perempuan tadi

Aku     : mana?

Faruk   : tadi, yang naik moto tu.

Aku     : amboi, tajamnya mata hang. Aku tak sempat tengok pon.

Faruk   : nak buat macam mana, mata aku ni dah terbiasa.... Ha! Tu lagi sorang. Mantop!

Aku     : yang mana pulak?

Faruk   : tadi kat tepi jalan tu...

Aku     : ntah. Tak perasan pon.

Faruk   : mata hang ni lambat la....

Aku     : tak tau la. agaknya kat mata aku ni ada hijab kot. Tu yang aku tak perasan tu. Hahahaha

kalau aku buat macam ni kang, tak pasal-pasal kami accident pulak.!


p/s : untung aku time cuti ni. keluar je, ada orang belanja makan. hehehe...

Rujukan:

Maa’ssalamah,
Pha is


Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. perempuan jaga aurat, lelaki jaga pandangan..

    ReplyDelete
  3. rasanya, dua2 kena jaga dua2 benda kot. lol. tapi bawa makna besar gak post nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah.. dua2 kena jaga... lebih selamat.. cma lumrah mata lelaki.. hehehe

      Delete
  4. sebenarnya dua2 pun kena jaga pandangan.. tapi dah lumrah suka pandang2..saya pun suka tengok orang2 hensem.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sokong cik sayidah ni cakap....wakaka

      Delete
    2. nak like komen Sayidah ni boleh.. ;)

      psstt: sambil menaip cik abe ada kat sebelah hikhikhik..

      Delete
    3. hihi Cik Sayidah, edo pon sama sbnarnya

      Delete
    4. pergh.. komen cik sayidah paling banyak sambutan... hahaha

      farid : hg mmg, keja sokong ja...

      kak aizamia3 : psstt, cik abe tak kata apa2 ka pasal mata lelaki tuh? hehehe

      edohayra : la, ramai rupanya pompuan yg suka ushar lelaki hensem.. hehehe

      Delete
    5. Saya juga suka ushar lelaki ensem, hehe

      Delete
  5. ksian farok 2 wei....ang wat dia 2 cerita dah.....haha

    ReplyDelete
  6. hahhaah baik punya perli 'mata aku hanya ada hijab jaa'

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. rasanya la, sbb kalau ada perempuan cun, mesti selalu terlepas pandang.. hehehe

      Delete
  7. lelaki dan perempuan dua2 kena jaga adab, terutama perempuan

    ReplyDelete
  8. En. pha is, mai la jenguk sini sat =D

    http://ceritaedohayra.blogspot.com/2012/09/segmen-bersama-warna-kegemaranku.html

    ReplyDelete
  9. thanks follow. im followed u back. biasalah tu, sebab wanita dan lelaki kan diciptakan utk tertarik antara satu sama lain. Pandai2 jga diri utk kedua2 nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol2.. tarikan itu fitrah... islam tak melanggar fitrah, cuma mengajar manusia menyalurkannya pada jalan yang betol... hehehe

      Delete
  10. ye, sama-sama kena jaga pandangan mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup... sama2 tutup aurat, sama2 jaga pandangan mata, sama2 jaga adab...

      Delete
  11. Mata lelaki memang gatal kikiki dah follow sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk..? yer la... tapi pompuan pon apa kurangnya.. hehehe

      Delete
  12. Aku pun selalu mcm tu, kalau ada prempuan yg menarik aje, selalu trlepas pandang. Pastu bila kawan2 brcerita balik, aku cuma blh bayang-bayangkan aje.
    Tp takpe, harap2 jgn mata selalu pandang kaum sejenis aje, nnti lagi teruk jadinya kan.. hahahaha

    ReplyDelete
  13. hahahaha,ttup mata tu nnt excident pulak.. eherherher

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kn.. tapi mta beliau melilau sangat...

      Delete
  14. haha..jangan tutup mata kawan tu..naya kang...

    ReplyDelete
  15. hahaha, mata awk loading btl.. 2 kali pn x dpt tgk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. la, ye ke..? berat sangat kot.. hmm..

      Delete
    2. knp awk sedih? awk ingat blog awk berat erk?

      Delete
    3. sedih jugak la... kerana telah keciwakan hati cik isabel diaz untuk tengok gambar tu... hu~~

      Delete
  16. sama je laki ke popuan ke..hehe... ehhh tp pernah lepak ngan kawan2 laki, pastu tgk diorang usha2 popuan ,pastu gosip2..haishhh ni tak bekenan ni..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. yg dok pi melepak skali tu sapa suruh.. hehehehe

      Delete
  17. Replies
    1. apa yang seram? gambar mata tu, or pandangan mata lelaki...? hehehe

      Delete
  18. sama je lelaki ke prempuan, ada juga prempuan suka tgk bdn lelaki..ish3..pelik plk sy..

    ReplyDelete

Post a Comment