Skip to main content

Balik rumah mentua.



Alhamdulillah, sekarang ni baru selesai short sem. Untuk result short sem kali ni, apa nak jadi, jadilah. aku dah usaha yang termampu. Selebihnya, aku tawakkal.

“dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.”
-terjemahan ayat 1000 dinar (Surah At-Talaaq, 65 : 2-3)

Short sem dah selesai. Sekarang boleh la nak buat “pecutan terakhir” untuk ramadhan. Dah masuk fasa penghujung dah pon. Fasa pembebasan dari api neraka, walaupon hadis 3 fasa ramadhan tersebut diragui.[1] .

Apa yang penting, ramadhan yang masih tersisa ni, janganlah disia-siakan. Sekejap je, ramadhan dah nak meninggalkan kita. Di akhir ramadhan ni, kejarlah lailatul qadar, jangan terlalu mengejar lailatul kamdar.

Bila dah sampai ke kampung halaman, saat menjejakkan kaki di surau setelah 10 hari aku di USM, aku ditegur pak imam.

“ha! Al-mashoor! (gelaran pak imam untuk aku) lama tak Nampak. Hang pi mana? Balik rumah mentua ka?”  

“ada hal sikit kat USM tu..”

“owh. Malam ni kita ada ustaz mai jadi imam. Esok hang pulak naik.”

“hmm..” hanya mampu tersenyum.




Rujukan :

[1] berdasarkan hadis :
“Bulan Ramadhan, awalnya rahmah, pertengahnya pengampunan dan akhirnya adalah pembebasan dari api neraka.”
Status hadis : diragui



Pha is

Comments

  1. ye,ye balik rumah mentua ;) hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah ada rumah mentua, memang dah balik dah.. hehehe

      Delete
  2. hahaha...tajuk tu yg buat suspen, igtkan masih blajar pon udah kawin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, x de la kak... ingle mingle lagi.. hehehehe

      Delete
  3. heheheh...lailatul kamdar ek?

    KY belum pernah lagi ke sana, hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagos la... nk beli barang persiapan utk raya tak de masalah, cuma jangan berlebih2 sampai lupakan ramadhan yg masih berbaki.. hehehehe

      Delete
  4. umah mak mentua?? comel bebenor...hehehe

    ReplyDelete
  5. masin mulut pak imam tu, taun depan balik umah mak mentua sungguh sat g :)

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. memang klau boleh nk sangat cepat2 kawen. tapi, apakan daya... hehehehe

      Delete
  7. Replies
    1. (n_n).... x de pon lagi mentua.. hehehe

      Delete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Gelaran Adik Beradik Yang Betul

Gaji Ahli Farmasi

KTMD | Servise Penghantaran Motosikal