PERAK


di suatu petang yang indah, dua orang sahabat sedang bersembang di laman sesawang muka buku. seorang budak penang dan seorang lagi orang selangor. antara yang dibualkan adalah seperti berikut.


Pha Is : dulu, Suri dan yang lain-lain ada singgah rumah aku. Diorang pi bergambar kat tengah bendang. bila diorang dah balik, adik aku tnya aku : "abang, awat yang depa tu dok perak jakun mcm tak pnah tengok bendang ja..." hahahahhahahaha

Cik Ain : hahahha ngek lah kau. meh aku tag sorang2 kat sini. haha. errr dorg tu bukan dari perak. mcm suri kan selangor.

Pha Is : ish... ni lagi satu salah tafsir. "perak" yang aku maksudkan disini bukan berbunyi "perak" nama negeri dan bukan juga bermaksud negeri. suku kata "pe" dalam perkataan "perak" tu sama bunyi dengan suku kata "pe" dalam perkataan "pecal". dalam loghat utara, "perak" (dengan suku kata -pe- berbunyi seperti suku kata -pe- dalam sebutan -pecal- ) bermaksud "Tercengang-cengang kehairanan". bak kata pepatah, "Seperti rusa masuk kampung." mcm tu la lebih kurang...

Cik Ain : hahahahhahahahahahahahahahah weyh!!! AKU SUKA EXPLANATION KAU!..ouhhh. mana la nak taw........huuuuuuuuuuuuu aku tak penah dengar ayat tuuu

Pha Is : tu la.. kalau nak menikah dengan orang utagha, kena la tau.. hahaha.. nnti baru ngam ngan mak mentua.. hahaha

Cik Ain : MISCOMUNICATION. payah. haha. aku speaking jep lah nnti

Pha Is : loklaq sangat aih.. hahaha

Cik Ain : loglaq tu mcm "sengal" kan?

Pha Is : hmm.. lebih kurang. tapi sengal tu mcm "lembut" sangat. ni sengal yg hard core.

Cik Ain : oh buleh ditukar dengan ayat "bongok" kot kalau hardcore. haha

Pha Is : ha... lebih kurang la.. hahaha

Cik Ain : hiaq hiaq hiaq. (hihihi)

Pha Is ‎: (-_-')...



Pha is

Comments

  1. mula2 baca tajuk pun ingat ka nak cerita pasai negeri perak. rupa2 nya pasai PEQAK (jakun) heheh tersengih2 baca cita nih hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. best bila ajaq orang bukan utagha cakap utagha

      Delete
  2. Replies
    1. hehehe... tak nk cakap banyak. dah ko sndri yg mengaku.. hehhe

      Delete
  3. "ni sengal yg hard core."
    part tu lawak sikit. heehe

    ReplyDelete
  4. hard core pon bolee pha is ..

    ReplyDelete
  5. eh. haaa. ingatkan nak gtaw pasal Perak. rupa-2 nya loghat. Good2 lah tu, loghat utara x faham, loghat pantai timur pun tak faham. haha -_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya utagha simple sikit kot.. heheh

      Delete
  6. nape aku gelak baca entry ni?

    mungkin pasal hiaq3 tu kot..
    hahahahhhahaha

    loqlaq lah.. :P

    ReplyDelete
  7. hahahaha. aku ingt ko nak bercerita pasal negeri aku tadi. semangat je aku bukak tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. mak aku dok puji orang perak. cukup2 la tuh.. hahahaha

      Delete
  8. hahahaha...

    bongok yg sangat hard core :P
    xley blah btul..hohoho

    ReplyDelete
  9. pah is klu orang bukan utara nie klu cakap klaka ar...nak jugak di tekannyer 'q' tu...dah tu macam susah toi nak cakap...hahhahhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. haahha.. ha ah.. yg tak patut ditekankan pon ditekannya... kadang2 smpai mksud jadi lain...

      Delete
  10. setiap negeri ada pelbagai loghat dia sendiri.. suka dengar dan adakalanya tak faham tapi buat2 faham hahaha..

    psstt: dah lama tak guna perkataan perak tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah.. kalau tak paham, angguk2 kpala buat2 paham je la.. heheh

      Delete
  11. sakgi cek cakap utagha jadi lagu anak mami penang plak naaa..idung ja tak cukup mancung duk kembang ja. muahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. hidung dah ok dah tuh.. hehehe

      Delete
  12. raso nak terbakor jiwo den.. penjelasan "perak" tu sangat mengkonfiuskan terutama pe- yang terlalu banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... x pe.. baca slow2.. nnti paham la.. hehe

      Delete

Post a Comment