ni'mat


Segala puja dan puji abagi Allah, tuhan sarwa sekelian alam, yang telah melimpahkan bermacam-macam rahmat dan ni’mat kepada kita. Pernah tak kita duduk sejenak, berfikir, tentang segala ni’mat yang telah Allah bagi?

Sama ada ni’mat yang besar-besar, seperti ni’mat iman, islam, masa, nafas, hinggalah ke ni’mat yang biasa-biasa, seperti ni’mat makan, tidur, buang air, dan sebagainya.

Dan cuba fikir, dalam banyak2 ni’mat yang ‘biasa-biasa’  tu, ni’mat yang mana yang korang rasa paling berharga buat korang?

Ada Sesetengah orang paling bersyukur atas ni’mat penglihatan. Mungkin sebab dia rabun or specky, so, dia mungkin lebih tahu betapa berharganya ni’mat penglihatan.

Ada sesetengah orang pula, yang paling disyukurinya, adalah ni’mat masa lapang. Mungkin kerana dia pernah menghadapi masa2 yang sibuk.

Setiap orang berbeza pandangan mengenai ni’mat2 ni. Dan aku, rasanya, yang paling aku hargai, ialah ni’mat merasai kesedapan sesebuah makanan.

Tak dapat aku Bayangkan kalau aku tak dapat lagi merasa ni’mat sedap, walaupon makanan yang aku makan adalah makanan yang paling sedap.

Tapi, aku hargai ni’mat ini bukan kerana aku pernah makan makanan yang tak sedap, tapi kerana aku suka makan. Tu je...

Dan korang?




Pha is
   


Comments

  1. wah entry ni buat den terfikir betapa tak terhitungnya nikmat Allah bagi.... insafnya T__T

    ReplyDelete
  2. mane hg dpt nasik grng pataya yg brtulis ' i love usm ' tuh?nk jugak...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat cafe restu, kat "zy cafe".... dah lama dah.. masa awal first year... hehehe

      Delete
    2. nnti ak nk request 'i love myself' kt nasik tu lak..huhu

      Delete
    3. hahaha... hmm.. boleh jugak...

      Delete
  3. Replies
    1. tak la... mmg kak kat kedai tu yg buat macam tuh.. hehehe

      Delete
  4. kalau aku paling nikmat bila dapat lek umah jmpe kuarge tesayang,haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa.... tu ni'mat jugak tuh... hehehe

      Delete
  5. err , lapar ar bro . hehe .


    #err , tu bukan segmen , saje nak promote group fb , hehe ,

    ReplyDelete
  6. betol! masa dekat PLKN dulu , paling dihargai adalah ni'mat tidur sebab masa dekat PLKN dulu tak pernah nak cukup tidur .. waaa ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah.. masa kat plkn dulu macam tu jugak.. tak cukup tdor. terutama bila bertugas jaga mlm.. hehhe

      Delete

Post a Comment