Perjuangan


Bagi aku, Hidup memerlukan perjuangan. Jangan hanya asyik dalam “confort zone”. Keluar. Cari benda baru. Ekspoitasi. Baru hidup lebih terisi dan lebih bermakna. Bak kata pepatah arab :

“Air yang tidak mengalir (statik), akan merosakkan air tersebut. Pemuda yang banyak masa kosong (tidak dinamik), akan dibunuh oleh masa kosong itu”

Balajar pon dikira sebagai satu perjuangan.  Perjuangan membebaskan diri dari kejahilan. Tapi, proses pembelajaran tak semestinya di bilik kuliah. bak nota kuliah social marketing,  “learning is the changes in an individual’s behaviour arising from experience.”

Kalau sebelum2 ni, perjuangan aku banyak berkisarkan silat. Tambah pulak bila dah pegang jawatan dalam persatuan silat. Sikit2 silat. Macam aku masuk usm ni amik kursus major silat minor farmasi.  

Tapi sekarang, sejak dah letak jawatan, rasa ringan sikit bahu aku ni. Sikit je. Selagi tak lepas event malam pendekar, selagi tu aku terikat dengan janji aku kepada abg munzir.



Sebab tu aku takut nak bagi komitmen kepada kerja2 yang lain walaupon secara rasminya, aku dah tak pegang apa2 jawatan. Terutamanya gerak kerja yang melibatkan semester depan. Sebab aku masih lagi terikat dengan silat. Dengan sambutan malam pendekar. 

Pha is

Comments

Post a Comment