Tuesday, July 12, 2011

tolong berkira



Bila time cuti sekolah, kadang2 ada la jugak rumah aku ni dikunjungin beberapa keluarga dari sanak saudara yang jauh. Lebih kurang macam “bau2 macang” la. Terutamanya masa musim raya.

Dan oleh kerana aku anak yang sulong, setiap kali ada family jauh2 yang datang rumah,  mesti mak aku exited memperkenalkan mereka kepada aku. Maklumlah, supaya ikatan kekeluargaan ni tak putus.

Semuanya diceritakan kat aku. Dari latar belakang mereka, persangkut-pautan antara mak aku dan mereka, sehinggalah kenangan2 mereka masa dulu.

Kata mak :

“Yang ni Tok lang, sepupu kepada tok hang. Dulu dia dok kat kota (kuala muda). Lepas mnikah dengan orang Alor Setar, terus dok sana. Masa depa menikah dulu, tok hang yang tolong berkira

Ataupon kadang2, bila aku sembang2 dengan mak tentang sedara mara, selalu jugak timbul cerita2 tentang tolong berkira ni..

“Pak ngah hang dulu, masa nak kawen, tok su hang yang dok kat permatang keriang tu la yang tolong berkira. Sekali pak ngah tengok mak ngah hang, terus jadi...”
Kak juri hang tu, dulu tok wan hang yang tolong berkira. Masa tu, kawan dia yang dok sungai derhaka tu nak cari menantu. Mai2 sini terus jadi.
 
Huh.. kalau macam ni la sejarah family aku, silap hari bulan, masa aku nak menikah nanti, mesti mak aku yang tolong berkira. Tak payah susah2 nak cari calon.. berkat.. hehehe

7 comments:

  1. hahaha,,lah...xyah susah2..mak tolong berkira kan..

    ReplyDelete
  2. oooooooo.......baru pahammmmm.....hahahaaha!

    ReplyDelete
  3. ko agak2 faiz, tolong berkira ada x nanti time ko nk nikah ??? hihihi :)

    ReplyDelete
  4. ezza haniza : berkira tu mksdnya mcm "jodohkan"... org dulu2 klau nk kawen mcm ni la.. x payah cari calon, gitau je kat mak bapak... nnti diorg tolong carikan... hehehe

    ReplyDelete
  5. aju : x tw la... tapi family aq ni mcm terrer ja bab2 berkira ni... nmpak gayanya macam tu la kot... hahaha

    ReplyDelete
  6. berkira tu apa ek ? merisik ke ?

    ReplyDelete
  7. tia : berkira tu macam jodohkan la...('',)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...