Thursday, June 2, 2011

budak-budak zaman sekarang.

dah lama tak dengar lagu ni. skali-skala best gak layan lagu2 merapu ni. kat bawah ni lirik lagu antara lagu2 yang meningkat naik masa zaman kegemilangan lagu "minah tudung". kalau tak silap aku, lagu ni didendangkan oleh budak2 UiTM. papepon, layan je la...


gambar hiasan dari uncle google

Mari dengar citer budak2 zaman sekarang
ada pakai jubah ada yang separuh telanjang
ada mcm2 kulit putih tukar hitam
ikut suka hati apa pedulik halal haram

masa kecik2 cita2 jadi dokter
bila besar jadi lupa jadi slayer jadi gangster
apa kejadahnya ayah kelu tak berkata
mak garuk kepala masa depan huru hara

org bercinta dia pun menggatal nak ikut
bila maruah dah tergadai baru dada rasa semput
ini kisah anak dara belum yang pemuda (mcm-mcm ada)
sampai tak tau mcm mana nak mula
sekolah blom habis dah lagak mcm dewasa

islam hanya pada nama semua dia nak cuba
boleh main cuba-cuba
boleh main raba-raba
main sama-sama
bila kene sama rasa
tepuk dada tanya selera
tanya iman tanya diri tanya kaki sapa bagi
sampai kita boleh berdiri


aku cuma cerita apa yang aku nampak
terpulang la kat korang nak terima ke tak

budak zaman sekarang perangai pelik
orang kata buruk dia pandang semua cantik (tak pelik)
mana pegi rasa segan kalau kata orang
korang2 ingat kat tuhan

kuat manusia bergantung pada ilmu
setakat tunjuk otai takde orang respek kat lu (memang bergitu)
dunia untuk orang bijak
pandai2 hidup kalau taknak kene pijak

cuba2 usha tengok2 sekeliling
bukan tengok dinding tapi minah senget mata juling
die bukan buta cuma buat2 tak nampak
die rasa seronok jadi budak rosak ahlak

harga diri murah jual badan kat lelaki
macam balak die confirm ambik die buat bini
sedar lah diri sedarlah dari mimpi2
ape hari2 ko memang gelap takde pagi

konon pakai seksi sebab lelaki suke tengok
kalau lawa takper cuma lawa siket dari momok
pusingkan pandangan tengok pula benda baru
budak jadi slayer walau belum tumbuh bulu (ape benda tuee…)
khatan pon belum kering
dah pandai cerita main sane main sini
tukar perempuan hari2

bukan ker ko tue muslim
nabi tak ajar kita tukar perempuan macam musim
macam main game boleh buat sesuka hati
cuba pikir balik kemana kite lepas mati
tak payah kerek2 kite semua bukan hebat
di atas sane ade kuasa lagi kuat

budak zaman sekarang perangai pelik
orang kata buruk dia pandang semua cantik (tak pelik)
mana pegi rasa segan kalau kata orang
korang2 ingat kat tuhan

kuat manusia bergantung pada ilmu
setakat tunjuk otai takde orang respek kat lu (memang bergitu)
dunia untuk orang bijak
pandai2 hidup kalau taknak kene pijak

jom tengok2 budak2 dekat sini
perangai pelik diorang tambah siket pula dengan perangai gedik
dengan jersi besar rantai pula nak tukar rantai
topi kasi senget pasti karut tunjuk otai

pakai seluar besar panjang badan macam lidi
kaki angkat sikit kasi tayang bulu kaki
tayang itu ini tunjuk semua perangai buruk
memang teruk bile orang muda lagak beruk

buat ape sibuk2 dengan trend masa kini
sanggup pakai mahal walau gadai itu ini
berhabis duit cuma sebab nak perhatian
semua atas sebab nak diri diperhatikan

ini lah hakikat kita hanya pentingkan luaran
hanya anugerah tuhan lebih sekadar ucapan

budak zaman sekarang perangai pelik
orang kata buruk dia pandang semua cantik (tak pelik)
mana pegi rasa segan kalau kata orang
korang2 ingat kat tuhan

kuat manusia bergantung pada ilmu
setakat tunjuk otai takde orang respek kat lu (memang bergitu)
dunia untuk orang bijak
pandai2 hidup kalau taknak kene pijak


p/s : lagu hanya sekadar suka2.. tak ditujukan kepada sapa2 sama ada yang dah maen mahupon yang belom...

sekian..

Pha is 

13 comments:

  1. lama tak dengar lagu nie..
    tapi lirik dia memang kena dengan budak2 zaman sekarang ni
    :)

    ReplyDelete
  2. tu la... mengingatkan apa yg sedang hangat berlaku skrg, terus teringat lagu tu...

    ReplyDelete
  3. lagu neh best dengar! hehe..

    kisah budak2 zaman skrg :)

    ReplyDelete
  4. hahaa.. lagu ni... dulu selalu gak dengar...

    ReplyDelete
  5. hehehe...mesti pengaruh kwan2 kn?xpon kurg didikan..xpon jugak...ada org ajr mcm tu..

    ReplyDelete
  6. cek's zaiton othman : sape la yg mengajo tuh... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. media hiburan...cita kat tv pon mnjdi punca jugak...

      Delete
  7. risau dengan anak-anak yang masih hijau.. risau sekiranya mereka terjerat..

    ReplyDelete
  8. risau dengan anak-anak yang masih hijau.. risau sekiranya mereka terjerat..

    ReplyDelete
  9. aizamia3 : kalau sekarag dah terok, lagi 10 or 20 tahun akan datang x tw la macam mana... aku skrg insyaAllah, tak terpengaruh lagi.. tapi, "bakal" anak2 aku nnti macam mana?.... tu yg risau tuh..

    ReplyDelete