13.9.13

Fungsi Pharmily

pada entri yang lepas, welcome to the pharmily, syafiqah, saudari +Teena Tna  ada tanya aku apa fungsi konsep pharmily yang diamalkan oleh student pharmacy usm.


well, pharmily ni ada beberapa fungsi. pertamanya, sebagai medium untuk senior-senior membantu junior, terutamanya pelajar 1st year. at least bila ada pharmily ni, semua senior akan ada junior masing-masing dan bertanggung jawab untuk membantu mereka, jika ada sebarang masalah. tak de la nak mengharapkan seorang atau sekumpulan senior je untuk bantu semua junior 1st year 1 batch.


kedua, fungsi yang paling obvious, supaya senang senior "memperturunkan" nota-nota kuliah kepada junior. masing-masing ada senior sendiri. bila masuk sem baru, pakat-pakat minta nota kat senior sendiri.

fungsi ke-3, menjadi tradisi untuk senior tahun akhir supaya adakan jamuan kecil-kecilan untuk junior masing-masing sebelum bergraduasi. dalam entri kata lain, senior kena belanja junior!  

ni masa aku yang kena belanja. untuk maklumat lanjut, klik SINI

fungsi yang keempat, kalau tadi senior tahun akhir belanja semua junior masing-masing, tapi apabila tibanya hari konvokesyen senior tersebut, sebagai penghargaan dan ucapan tahniah, semua junior akan bagi hadiah kepada senior masing-masing yang bergraduasi.

masa anha grad. untuk cerita lanjut, lihat SINI


24 comments:

  1. bestnyaa ada pharmily.. hehe saya jemput awk join GA yaa,join tau.. http://nooramyma.blogspot.com/2013/09/special-giveaway-2013-by-misz-nadea.html

    ReplyDelete
  2. wah macam best jer konsep pharmily ni...he he he...

    ReplyDelete
  3. Macam program senior tolong junior yer??

    ReplyDelete
  4. Ooo mcm tu konsep dia...menarik nie...cmne plak pemilihan jnior?mmg semua jnior akan dapat senior ke? Dan mmg semua senior akan ada jnior ke?

    Ps....alaa, usm kn pemes kt png nie...mesti la semua org taw pasal desa desa kt sana...wlau rietta xpernah ke restu dengan yg stu lg tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. smua junior akan ada senior dan semua senior akan ada junior. untuk pemilihan plak, pada minggu pertama sidang baru, 1 badan akan ditubuhkan untuk distribute dan tentukan junior 1st year kepada senior 2nd year masing-masing.

      owh..

      Delete
  5. 1st time dengar konsep pharmily ni. tapi bagus kalau macam tu. mengekalkan hubungan baik dan sama2 belajar. win2 situation

    ReplyDelete
  6. ooooo, baru ku tahuuu..
    bagus boleh merapatkan sillaturahim sesama senior dgn junior.. :D

    ReplyDelete
  7. best kan dapat macam ni...menarik...:)

    ReplyDelete
  8. Ooh, sy rapat ngn junior yg sama skola dulu jer. Sume nota & buku yg sesuai sy bg kat dia or minx dy tolong taye kan kt kwn2 yg lain.

    Bagus jugak fungsi pharmily nie.
    Ok, menjawab persoalan.
    Tq :)

    ReplyDelete
  9. saper la yg bagi idea nih . mmg bagus !

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah.. sejak dari dulu lagi bnda ni diamalkan..

      Delete
  10. bagusnya konsep pharmily ni...kurang-kurang junior boleh kenal senior, kalau saya dulu time belajar pening juga 1st year tak tahu hala tuju...jadi kena ringankan mulut jumpa senior mintak tunjuk ajar... tu okey lagi...senior dulu-dulu kan suka ragging freshies nak pinjam nota mulalah macam2 benda diorang suruh buat...basuhkan bajulah...kemas bilik...baru bagi nota huhuhu...teringat zaman jadi freshies dolu dolu plak dah huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergh.. kami x de pun buat mcm tu.. bagi free je.. hehehe

      Delete
  11. bagus juga diwujudkan pharmily ini.. saling menghargai dan hormat-menghormati.. ukhwah di antara senior dan junior juga dapat dijalin..

    ReplyDelete
  12. bestnye konsep ni ye... boleh merapatkan hubungan senior dan junior :)

    ReplyDelete