3.4.17

Jalan Kehidupan


Baru-baru ni aku buat ekspedisi ride moto secara solo dengan #GadisBertudungBiru selama 3 hari 2 malam dalam Misi Tawan Tanah Tinggi. Antara kawasan tanah tinggi yang berjaya aku singgah ride antaranya Genting Highland, Bukit Tinggi, Fraser Hill, dan Cameron Highland, melalui jalan-jalan kampung dan lereng bukit sejauh 1480 kilometer.

Jalan Kehidupan


hari pertama
bukit tinggi dan genting highland

Ride tu Ride jugak. Tapi ride tak akan bermakna kalau sekadar ride. Macam yang pernah aku cakap dalam entri Melancong Vs Melencong, kalau niat kita betul, jalan-jalan makan angin boleh dapat pahala tau! Baca entri tersebut untuk keterangan lanjut.

Dan Ibrah (pengajaran) dari ride kali ni, aku terfikir bila tengah sedap seronok "layan koner", aku rasa jalan raya dan jalan kehidupan ni tak jauh berbeda. Karena jalan raya yang lurus tanpa bengkang bengkok, tak ada feel bila aku ride jalan tu. Macam tu jugak la dengan jalan kehidupan.

hari kedua
fraser hill

Jalan yang tak ada liku-liku hidup mesti tak ada feel. Dah kalau semua yang kita hajat kita dapat, semua yang kita plan menjadi tanpa halangan, apa makna hidup? Hidup perlukan dugaan dan cobaan. seperti mana jalan perlukan kona! baru boleh layan koner!

Itu apa yang aku terfikir la masa tengah syok layan koner hari tu. hahaha...

Jalan Yang Lurus


hari ketiga
cameron highland

Tapi tak semua jalan kena ada bengkang bengkok. Macam mana pun kena ada 1 jalan yang mesti lurus! Iaitu Highway! baru boleh kejar top speed. hahaha..

Dan dalam kehidupan, jalan tersebut adalah jalan dalam beragama!


Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

(Al-Faatihah 1:6-7)


23 comments:

  1. Assalamualaikum, syok nya pegi jalan-jalan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sekadar jalan2, dapat syok je la.. kalau niat musafir, pahala pun dapat.. hehehe

      Delete
  2. Menunggang motor jalan2 di Phg mmg mngujakan sbb jlnnya bengkang bengkok n bnyk yg mndaki.

    ReplyDelete
  3. life kena ada challenge sikit barulah thrill dan penuh adventure. kalau tak ada semua tu mesti mcm boring n pelik sikit kan huhuhu.

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. melencong x pe.. jangan sampai tersesat je..

      Delete
  5. OMG Pha Is. Selama ni eyja stalk je jarang nak comment. hahaha :D

    ReplyDelete
  6. best nter jalan2 ke tanah tinggi...

    ReplyDelete
  7. Arrangement blog dah lain.. kikiki.. maklumlah lama tak singgah..

    ReplyDelete
  8. Ini barulah rider sejati hiks!

    Lain orang lain pemikirannya macam rider jugaklah dia boleh relate jalan raya dengan jalan kehidupan, Mrs. A tak terfikir pun.

    Blog lain sikit ek!

    ReplyDelete
  9. masih setia dengan #GadisBertudungBiru nampaknya :)

    ReplyDelete