Skip to main content

Tatkala Hujan

petang kelmarin, tiba-tiba kawasan perbukitan belakang hostel aku disapa kunjungan angin yang bertiup agak kencang, lebih kencang daripada biasa. aku lontarkan pandangan tinggi ke arah langit, awan hitam berkepul-kepul berarak semakin menghampiri. akhirnya..!!!


lantas, keluar aku dari bilik menghala ke arah tangga hujung koridor untuk melihat dengan lebih jelas. kulihat langit timur sudahpun kelam. pandangan juga terbatas. kabur. bukan kerana jerebu, tapi kerana titisan2 hujan yang sudah mula turun. Subhanallah..!!!

perasaan itu lain macam datangnya. menusuk hingga ke dasar kalbu. seronok. gembira. dan tentunya syukur.

setelah rombongan hujan hampir tiba dari arah timur, sedikit demi sedikit bunyi titisan air hujan menghempap dada bumbung asrama mula menyapa cuping telinga. kedatangannya disambut dingin angin bertiup yang menampar lembut ke muka.

that feeling... alhamdulillah... Kau turunkan jua hujan rahmat setelah kemarau yang panjang. setelah percikan air hujan yang dibawa angin semakin banyak menerpa muka, tanpa kusedar, aku literally terbaca sepotong ayat dari surah As-Sajdah, surah yang acapkali dibaca dalam solat subuh pagi jumaat.


Dan tidakkah mereka (yang tidak mahu taat dan bersyukur) itu melihat bahawasanya Kami mengarahkan turunnya hujan ke bumi yang kering kontang, lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu tanaman-tanaman, yang daripadanya dimakan oleh binatang-binatang ternak mereka dan mereka sendiri? Maka mengapa mereka tidak mahu memerhati (semuanya itu supaya taat dan bersyukur)?
(As-Sajdah 32:27)

alhamdulillah.. pagi ini, cuaca cerah dan ceria. langit biru jelas kelihatan tanpa halangan jerebu. alhamdulillah..  

Comments

  1. Replies
    1. Alhamdulillah... area rumah kami pun dah hujan semalan. Jerebu pun dah kurang

      Delete
  2. Alhamdulillah..akhirnya.....jerebu pun reda sikit..krisis air pun mungkin dapat diperelokkan...:DD

    #nice picture....

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah Perlis pun hujan hingga pagi tadi. Syukur sangat :)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...semoga masalah air cepat selesai...^_^

    ReplyDelete
  5. dekat unisel pun hujan jugak tapi jerebu tetap ada...kalau berjalan kaki,kena pakai mask..=_="

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk..? theoretically, bila dah hujan, jerebu akan berkurangan sedikit..

      Delete
  6. Assalammualaikum...pha,

    hujan nie .. sekurang2 nyer dapat mengurangkan jerebu..

    mselim3

    pls: hujan juga adalah rahmat .. yg perlu disyukuri.. Alhamdulilah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam..
      insyaAllah.. harapnya begitu la.. disamping menyelesaikan krisis air..

      Delete
  7. alhamdulillah semalam dan pagi tadi hujan sekejap. at least dapat lah kurang sikit jerebu. :)

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah cuaca pada hari ini lebih baik selepas hujan turun..

    ReplyDelete
  9. semalam dan hari nie dah mula hujan... alhamdulillah..

    ReplyDelete
  10. musim kemarau, kita semua tertunggu hujan. musim tengkujuh, kita semua mengharapkan panas mendatang. agar kain di jemuran mudah beransur kering. tak syok la pergi kerja recycle baju same je kan. heheee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. indahnya ciptaan Tuhan.. Dia datangkan musim tengkujuh supaya kita dapat bersyukur atas ni'mat panas mentari. dia datangkan musim kemarau agar dapat kita syukuri ni'mat hujan.. :)

      Delete
  11. alhamdulillah syukur kpd ALLAH...titisan hujan bagaikan mutiara berharga setelah kehilangannya kita amat rindukan kehadirannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. bila dah lama hujan x berkunjung, kita mula rindu..

      Delete
  12. Alhamdulillah . akhirnya kan. Kat sini pun hujan . =)

    btw , cantik biru nya langit tu . ^^

    ReplyDelete
  13. jb hujan dari pagi... alhamdulillah.. syukur sangat..

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah, di tempat saya pun, hujan dah mula turun.

    ReplyDelete
  15. Pha is, untuk pembelian Tetamu Istimewa dengan tawaran "harga untuk pelajar" boleh emel saya. Terima aksih, harap maklum.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah, chegu kat sini menunggu juga hujan

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah. Hujan rahmat yang dinanti oleh semua orang. Allah telah memakbulkan doa-doa kita semua...

    ReplyDelete
  18. Alhamdulilah, hujan yang turun bagaikan mutiara :D

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah ..Hujian juga turun di sini..
    Takder la panas sgt...
    Jerebu pon dah hilang ..Syukur

    ReplyDelete
  20. Hari ini mendung dan hujan sepanjang hari...sejuk suasana, syukur Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  21. kat kg saya (n9) dah 2 hari berturut2 hujan lebat.
    Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  22. Alhamdulillah hujan, tempat akak pun hujan..

    ReplyDelete
  23. Kat putrajaya awal pagi tadi jerebu..tapi,,.dalam jam 8 lebih hujan turun akhirnya..now rasa sejuk dan nyaman.. Alhamdulillah... :)

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah. Semuanya rahmat dari Allah

    ReplyDelete
  25. <3333 alhamdulillah rahmat allah dah sampaiiii <3333

    ReplyDelete
  26. Pandai mengarang, boleh buat novel ni:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. saa je tukar style.. sekali sekala nk bajet bersastera..

      Delete
    2. sekali sekala kalau buat selalu jadi biasa then jadi pro.haha

      Delete
  27. Subhanallah.. nikmat dari Yg Maha Esa.. mudah2an segalanya kembali spt sediakala & mengakhiri musim kemarau ini... aamiin..

    ReplyDelete
  28. Alhamdulillah hujan!kt tmpt niesa semlm hujan kejap je..hehe..cantik sgt langit tanpa jerebu.. :D

    ReplyDelete
  29. alhamdulillah... sesungguhnya mmg hujan rahmat...

    ReplyDelete
  30. Alhamdulillah, tempat k nrl pun hujan semalam... harap2 krisis air kat sini kembali reda... baru je 4 hari lepas catuan air... ^__^

    ReplyDelete
  31. alhamdulillah, tenpat KA dah 2 hari hujan turun mencurah2 !

    ReplyDelete
  32. syukur.. rahmat Allah yg di rindui..
    tp husna kat sini belum merasai lebatnya hujan.. menanti dgn pnuh harapan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. x lama lagi sampai la tuh.. insyaAllah..

      Delete
  33. alhamdulillah..hujan juga akhirnya...di sini pun hujan juga pha is

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah... hujan jugak akhirnya... tu yang namaNya Maha Pemurah dan Maha Penyayang..
    cantik gambar tu... :D Bila la nak ada smakfon... boleh amik gambar pakai smakfon pulak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..
      thanks.. nnti beli la sebijik dua.. hehehe

      Delete
  35. kat kawasan aku pun dah mula hujan start kelmarin.

    ReplyDelete
  36. Alhamdulilah, akhirnya dia turun bersama rombongannya....hujan itu rahmat & anugerah.

    ReplyDelete
  37. alhamdulillah kan hujan turun.. sejuk sikit. jerebu pun kurang

    ReplyDelete
  38. alhamdulillah.. same la kat tempat aku pun hujan dah. 3 hari berturut turut

    ReplyDelete
  39. Awal minggu mmg hujan tapi hari ini panas berdengkang...

    ReplyDelete
  40. Selalu gak hujan kat sini, Alhamdullillah.......;-)

    ReplyDelete
  41. Entri ini boleh dikembangkan jadi cerpen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. ni buakn cerpen, certot, cerita kontot.. pendek sangat.. heheh

      Delete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Gaji Ahli Farmasi

Gelaran Adik Beradik Yang Betul

KTMD | Servise Penghantaran Motosikal