Skip to main content

Bila Orang Berkenan


Bila dah masuk usia pertengahan 20-an ni, soalan yang sering ditanya bila bertemu sanak saudara antaranya mesti pasal “bila nak kahwin?”. Ramai dah kawan aku yang dah pernah disoal. Aku pun tak terkecuali.

Sampai ada member aku yang malas nak pergi kenduri kahwin saudara-mara semata-mata nak mengelak diri dari ditanya soalan ni. soalan fobia ni.

Tapi baru ni, situasinya lain sikit yang berlaku kat aku. Dalam satu kenduri saudara jauh belah mak aku, mak aku cakap ada seorang yang berpangkat “tok” ni berkenan kat aku dan berhasrat nak jodohkan aku dengan salah seorang cucu beliau. *eh!!!

Aku masih belajar kot. Kalau dah kerja, boleh la consider. Lagipun, keturunan belah “tok” ni memang lawa-lawa semua. Hehehe...

Fuh, hebat betol ilmu pengasih yang abang M ajar

Comments

  1. Assalamualaikum pha. jangan ditolak sekiranya dah sampai seru nikah tu..in shaa Allah, walaupun student, masih boleh survive lepas nikah. hehee ramai kot kawan sheila nikah masih study lagi... murah rezeki mereka lepas nikah. Syukur alhamdullilah. sheila doakan pha bertemu jodoh yang baik. in shaa Allah ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam.. skrg mmg kahwin semamsa belajar bukan sesuatu yg asing, tapi bergantung kepada individu tu jugak.. heheh
      thank for the doa.. amiin..

      Delete
    2. oklah tu xpayah susah2 nk mencari lagipun menuruti kehendak org tua ni berkat hidup dunia akhirat...

      Delete
    3. erk.. nk kena pikir dulu tu.. heheh

      Delete
  2. bila dh nak masuk 30 lagi pening nk jawab.
    rimas pun ada.
    heheh

    ReplyDelete
  3. hihihihi..amboi lawa2 tu...terima jelah bro..hihihih :DD

    ReplyDelete
  4. hehehe.. bagi stabil dulu baru ngorat anak dara orang.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah.. mmg tu pun hasrat hati..

      Delete
  5. amboi dah ada calon tu pha is... belajar habiskan dulu yer...he he he... lepas tu bolehlah terima lamaran tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana ada lagi.. tu pun tak pasti lagi... mana tahu cucu beliau pun dah ada pilihan sendiri.. hehehe

      Delete
  6. wah..ade calon dh tu..hee.. tp hbiskan stdy dulu naa..pastu bole kawin.. :)

    ReplyDelete
  7. Wah...ada yg berkenan nie...biasa org berkenan pmpn...nie lelaki...hebat nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah.. kali ni special sikit.. hehehe

      Delete
  8. Dah ada calon tuk Pha is..ok lah tu..

    ReplyDelete
  9. kalau budak berjughuh macam kamu ni, saper yang tak berkenan Pha Is oiii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... bahasa melayu dia 'jurus' hahahaahhaha... eh ada ker...
      jughuh = baik, jujur, betul, (bendul), dan semua yang baik-baik :D

      Delete
  10. Ok la tuh. Calon da ada. Umur2 macam ni memang kena 'prepare' mental & fizikal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedang nk prepare la ni.. so far cma bleh prepare metally je dulu.. physically x mampu lagi... heheheh

      Delete
  11. Replies
    1. nenek dia yg berkenan.. tuan badan belum tentu lagi.. hehehe

      Delete
  12. ecewahhhh untunglah ade org berkenan! :p

    ReplyDelete
  13. Pendapat saya pula...kalau boleh carilah pasangan yang tiada langsung pertalian persaudaraan. Itu lebih afdal.
    p/s: Pha is...apa salahnya berkenalan, mana tau Tok tu nak serah cucu dgn harta2nya sekali...haha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol.. bagi saya macam tu lebih baik.. tapi kita cma boleh merancang kan.. hehe

      hahaha.. boleh jadi... boleh jadi..

      Delete
  14. HAHA . Cepat-cepatlah habiskan belajar and terus cari kerja . Btw , kalau kahwin cukuplah murah maharnya , yag penting berkat . Insya-Allah :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah.. dh tak sabar nk grad dah ni.. xsabr nk keje.. x sabar nk kahwin.. heheh

      Delete
  15. Hebat sungguh ilmu pengasih yang diperturunkan hari tu... nasib tok tu nak bagi kat cucu, kalau nak kat dia tak ke haru... :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.. kalau macam tu mmg haru sungguh..

      Delete
  16. Assalamualaikum dan salam singgah sini Pha...seru dah sampai...terimalah dengan seikhlas hati..

    ReplyDelete
  17. akak ni dah masuk 30 lagi la pening bila balik kampung.. kalau dah orang berkenan tu boleh pha is.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pe kak.. jodoh itu rahsia ALlah.. kalau smpai masa dia, jadi la nnti.. hehe

      Delete
  18. wah.. dah dipinang lah kiranya tuu.. hahah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana ada... tok tu saja nk melawak kot.. heheh..

      Delete
  19. Wahh, Pha is dirisik.......;-)

    ReplyDelete
  20. yg diatur org tua ni selalunya sesuai.

    ReplyDelete
  21. anne pun selalu kena tanya macam tu..
    lagi ramai kawan sebaya yang dah kawin, lagi risau dibuatnya..
    tapi, sabar je la kan..
    Allah dah rancang yang terbaik utk kita, so tunggu je la.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah.. smoga anne jumpa jodoh cepat.. heheh

      Delete
  22. mujurlah tak jd mcm sy, dri kecik dah dicop oleh atok saudara utk cucu dia..untungnya bila dah besar atok tu dah kembali ke rahmatullah, cucu dia pun sy dah tak jumpa sekian lama..kalau tak sy kena kawen dgn dua pupu yg xdikenali la jwbnya..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah.. saya pun ada dua pupu yg sama umur jugak.. dulu masa kecik2 selalu main sekali.. tapi x de la sampai tok kami kata nk jodohkan apa2.. tapi sekarang beliau dah kahwin dah pun.. dah ada anak dah pun.. hehehe

      Delete
  23. Pergh... terbaiklah... hehe.. sama lah kita... tiap kali berjumpa dengan kawan-kawan mesti tak boleh elak dari ditanya benda gitu... haha... Apa-apapun, semoga Allah pertemukan jodoh yang terbaik untuk kita. InsyaAllah...

    "Keep Smiling"
    ^_^

    ReplyDelete
  24. Emm hai singgah sini lg..hehe..mula2 baca tkejut gk..ingatkan tok tu yg nak kawen dgn awk.. rupa2 nya nk jdohkn dgn cucu..hehe..btw no worries, kalo da jodoh x kemana.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaa.. kalau mcm tu, baru haru biru...

      Delete
  25. Ok letew Pha is. Comel-comel ya.....tapi kena habis belajar dulu ya...

    ReplyDelete
  26. waahh.. da macam dalam drama pulak.. kihkih.. kalau jodoh da sampai apa salahnye pha is.. :DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah kan..? hahaha.. boleh hantar cerita ni kat tv3 ni.. buat drama..

      Delete
  27. Ehem!! dah ada yang berkenan...tak lama lagi la tu..ehehee..takpe,bila dah sampai masanya nanti, Allah akan permudahkan insyaAllah..

    ReplyDelete
  28. cewahh ada to berkenan tu...terbaik2...hehe tak lambat dah nink mkn nasik minyak,,:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. lmbat lagi. nk tunggu keje dulu. nk angkat superbike dulu.. heeh

      Delete
  29. Wahh.. baguslah tu Pha Is.. manalah tau ada jodoh & lebih berjaya nanti.. mudah2an.. aamiin.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm... x tau la.. tengok la nnti mcm mna.. hehe

      Delete
  30. Replies
    1. hehehe.. x de la hebat mana pun.. biasa je..

      Delete
  31. cakap la kt tok tu.. tunggu la kmi dh keja. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la mak saya cakap.. belajar lagi.. heheh

      Delete
  32. Tak dpt nk imagine rupa dan reaksi Pha is ketika dirisik tu hahahhaa merah padam? Gelabah? Heheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. x de la.. saya cool je.. hehehe

      Delete
  33. ramai je y kawin tgh2 belajar . eheh . Tapi prof sy ckp utamakn y utama dulu kot . priority . =)

    Smoga dpt jodoh y baik la yea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol cakap prof tu.. kalau rasa boleh bahagia masa dan tanggung jawab, silakan.. hehe
      amiin..

      Delete
  34. Replies
    1. imantiz lagi untung.. calon nmpak dah.. tunggu masa je.. he

      Delete
  35. Ahhh kannn....niesa pun bila bab nk g kenduri ni fikir 516 kali sbb malas nk denga soalan2 menakutkan tu...siapa yg xnk kawen...heee... =_='

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah.. sapa yg x nk kahwin.. heehe

      Delete
  36. Soalan cepu cemas ni memang dah tak boleh lari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa la.. selagi x kahwin , x kan selamat

      Delete
  37. Sering dimomokkan dengan soalan sebegini akan membuatkan kita menjadi semakin kreatif. Cukup kreatif untuk tukar topik perbualan kepada perkara lain. Tahniah, sebab dapat tawaran.
    Saya doakan Pha Is bertemu jodoh yang saling melengkapi antara satu sama lain:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. betol2.. based on experience.. hehehe
      amiin.. thanks..

      Delete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Gelaran Adik Beradik Yang Betul

Gaji Ahli Farmasi

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Kawasaki Z250 vs Kawasaki Z250SL | specification