jejak kerachut 7 : penyu


Tak ramai yang tahu selain rantau abang di Terengganu, pantai kerachut di pulau pinang juga merupakan tempat penyu bertelur. Ramai macam susah nak percaya. Mungkin kerana perairan pesisir laut sekitar pulau pinang yang Nampak agak kotor dan pembangunan yang pesat di sekitar tepi laut.


Tapi, pantai kerachut ni lain. Untuk kesana sahaja dah nak kena hiking lebih dari 1 jam. lagipun, pantai kerachut menghadap kearah barat. Mungkin sebab tak ada siapa nak kacau kawasan tu. Terpencil.

Dulu masa kem KeKAS, aku sempat tengok anak penyu merangkak keluar dari dalam pasir masa 'mereka' baru menetas. Kami siap ambil sorang satu, lepas tu buat lumba, anak penyu siapa yang sampai ke laut dahulu.



Tapi kali ni, kami Cuma berkesempatan untuk tengok anak-anak penyu dalam akuarium. Lepas tu, masuk tengok kat galeri penyu tu sikit. Masa tu kami tengah kejar masa. So, tak banyak yang boleh dibuat.

Comments

  1. rietta hr tu bernasib baek...kami dtg pada hr pelepasan...jd dpt la kami lepaskan anak2 penyu yang comnel...

    ReplyDelete
  2. belum ada peluang nak pegang2 anak penyu lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pe.. nnti ajk en. suami jalan2 kat pntai tmpt pnyu bertelur.. hehe

      Delete
  3. Replies
    1. cik sayidah pon tomey jugak.. hahaha

      Delete

Post a Comment