Thursday, February 14, 2013

Gadis Palembang




Oh Fatimah
gadis Palembang
Pinggangnya ramping 
leher jinjang
Pakainya cantik 
istimewa
Budi bahasa sungguh indah
-Oh Fatimah (A. Ramlie)



* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

“Hang ingat tak lagi kawan sekolah rendah hang dulu, si Ca-un tu.” Soal mak tiba-tiba apabila dia melangkah masuk ke dalam rumah. Sebentar tadi, mak di luar, bersembang dengan jiran sebelah. Entah apa yang dibualkan, aku tak tahu. Mungkin sekadar  ‘bermenyuarat tingkap’.

“ingat. Kenapa dengan dia, mak?” soal aku kembali. Hairan dengan soalan mak, tiba-tiba je mak bangkitkan nama ca-un, member sekolah rendah aku dulu. sebaya umurnya dengan aku. tapi, dah lama aku tak jumpa dia. Tak tau macam mana keadaan dia sekarang.

“hang tau dak, dia dah nak kahwin. Hang tau dengan orang mana?”

“Entah.” Jawabku ringkas.

“Dengan orang Palembang!” jawab mak.

“amboi. Jauhnya. Mana dia dapat?” tiba-tiba adik aku menyampuk.

“dengar kata, masa perempuan tu mai kerja kat Malaysia, depa kerja sekali.” jawab mak. Aku rasa, mesti mak dapat berita ni dari ‘ahli dewan menyuarat tingkap’ kampung aku.

“Abang, Nampak tak point mak disitu?” soal adik aku secara tiba-tiba.

“apa dia?”

“kawan hang yang sama umur dah nak kahwin!” jawab adik aku, sinis.

“ceh. Hang budak-budak tau apa!”



maa'ssalamah,

Pha is

38 comments:

  1. menyuarat ye?hehe..hg jgn dok kalut crik palembang gak nanti :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. ahli menyuarat tingkap.. hehehe
      aku yg kat pantai timur pun dah mak aku tak berkenan, dah kata jauh, inikan pulak palembang.. hahaha

      Delete
    2. mak hg nk kt utara gak la tu.sile truskan misi mencari dan menanti.hehe

      Delete
    3. haha..
      skrg mode menanti je.. mode mencari belum lagi di-activated. lepas keje baru start mode cari calon. hehehe

      Delete
  2. Haha...buat2 paham la phais..ish3.tersirat btol maksud mak tu.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ceh.. cik mish x pe la.. dah jadi tunang org.. hehehe

      Delete
  3. Dah siap nyanyi2 lagu gadis palembang ni Pha Is, doakan mudah urusan mu itu. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. erk.. bukan urusan saya.. urusan jiran...

      Delete
  4. hehe abg umor bape? nak taw bole heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. abg? sjak bila hg panggil aku abg nih..? hahaha..

      anyway, baru 23.. masih muda lagi.. heheh

      Delete
  5. kikiki..siap adik menyampuk tu tak tahan.
    jauhnyer jodoh dia.sampai palembang tu

    ReplyDelete
  6. Ishhhh, Pha Is ni takkan lah kawin dengan orang Palembang ka, Medan ka...

    Tapi dari Seberang sudah tentu.. dari Bandung! hahaha :D

    ReplyDelete
  7. hahaa .. ni umoq nak suruh kawen lettew :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pe.. banyak masa lagi.. muda lagi...

      Delete
  8. Hahaha.. Nmpk tak makna tersirat dekat situ... Nasi minyakkkk.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah nampak dah.. tapi x beberapa nak klear snn x de calon lagi.. hehe

      Delete
  9. so, pha is bila pulak nak makan nasi minyak nie..jgn lupa jemput org terengganu nie..klu tak dpt cari sini..pegi la palembang mane tau kot2 jumpa kat sana juga..hehe..:-)

    ReplyDelete
  10. wah,macam seruan baitul muslim ja tu? ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha,, individu muslim pun mcm x beberapa nk kukuh lagi..

      Delete
  11. kahkahkahkahkah, mmg express ar mak ko. Hahahahahahah Deabak!

    ReplyDelete
  12. Hahaha pandai jugak mak pha is ni... Jawab jerr coming soon...hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. kalau mak nk cepat2, suruh je mk carikan calon..

      Delete
  13. kadang2 cakap mak tu penuh maksud tersirat.. kena belajar sastera baru buleh terang maksud sebenar. semoga jodoh dipermudahkan.. ;D

    ReplyDelete
  14. hahahaha . mintak gadis palembang sorg

    ReplyDelete
  15. adik saya memang baik pun.. hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...