Ketegar

itu la. ketegaq sangat. dah nampak tanda amaran laluan ditutup sebab banjir, nak redah jugak. ini la yang orang kata ketegaq
jalan ditutup, banjir melimpah
AWAS banjir dihadapan
AWAS. banjir dihadapan.jalan ditutup kepada semua lalulintas

lepas tu redah buat bodo je. konon adventure la tuh. sampai nampak amaran ke-2 pun redah jugak. ketegaq betol..!! tiba-tiba, nampak kereta kat depan pusing nak patah balik.

jalan banjir ditutup, sungai golok melimpah

haa.. baru nak kalot. tu la.. tadi dok buat ketegaq sangat. nak jugak redah jalan yang ditutup. lepas tu, nak kena patah balik. kan dah susah..! 

laluan ditutup, banjir, sungai golok melimpah

lepas tu, dengan muka tak malunya, keluarkan henset ambil gambar. bajet saja je nak redah jalan yang ditutup, kononnya sebab nak tengok dengan mata sendiri, macam mana jalan yang melimpah banjir. tak nak mengaku jugak yang diri tu ketegaq.

jalan ditutup, banjir melimpah

laluan melimpah

haish... ketegaq sungguh...!!!

*lokasi:
laluan D22
rantau panjang - lebuhraya gerik-pasir putih
tepi sungai golok
coordinate : 5°55'29.94"N 101°55'51.91"E


**ketegar (sebutan "ketegaq" dalam loghat utara) : tidak mahu menurut kata (nasihat) orang, tegar (keras) hati, keras kepala.
(kamus dewan edisi empat)


maa'ssalamah,

Pha is

Comments

  1. Biasalah tu orang kita. Dah tau kat depan banjir pun nak redah gak. nak tunjuk kereta tu power boleh bertukar jadi bot kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahha.. konon kereta amphibia.. hehe

      Delete
  2. byk jln dah tutup ker
    mcm teruk jea banjir kali ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. risau masa nk balik penang balik nnti...

      Delete
  3. selagi tak nampak, selagi tu tak caya kot.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah.. nk tengok depan2 mata.. baru percaya.. hehe

      Delete
  4. alaaa..pha dia orang nak tengok air banjir tu..heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. memang tu pun niat asalnya.. hehe
      nk tengok sndiri depan mata mcm mna air melimpah..

      Delete
  5. hehehe.. biasalah tu, makin di tegah makin dibuat. :)

    ReplyDelete

Post a Comment