Masjid Beijing, Rantau Panjang


Nama : Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra
Nama jolokan : Masjid Cina, Masjid Beijing
Tempat : Rantau Panjang, Kelantan.
Coordinate : 6° 0'54.72"N 101°58'57.80"E

Info[1] :

1. telah dirasmikan oleh YAB Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Masjid tersebut yang diilhamkan sendiri oleh Tuan Guru.

2. pernah dijadikan bahan kontroversi oleh Barisan Nasional sebelum menjelang pilihanraya umum ke 12 lalu yang mendakwa projek pembinaannya terbengkalai.

3. diurus sepenuhnya oleh kaum cina muslim dari imamnya hinggalah ke ahli jawatan kuasa

masjid cina, masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra, rantau panjang, kelantan, masjid unik.
antara yang sempat aku snap

aku dan masjid beijing

Masjid ni aku sempat singgah untuk solat asar lepas ikut member aku pi cari jersi bola kat Rantau panjang. (kawasan bebas cukai). Kat Rantau Panjang tu, suasananya lebih kurang macam Padang Besar kat Perlis la. banyak jual barang2 siam.

aku tak minat bola, aku tak minat jersi. so, aku pi tengok je la.. hehehe


sumber info: 



maa'ssalamah,
Pha is 

Comments

  1. kalau tak minat takpe, belikan aku pon dh cukop,hahaha

    cantik weh masjid dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. serius memang cantik... hehe
      la.. apasal tak cakap awal2.. kalau tak, boleh aku tolong belikan.. hehehe

      Delete
  2. memang ada ciri2 china kan?..KY belum pernah sampai lg ke kelantan

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti kalau dah sampai, singgah la... hehehe

      Delete
  3. dekat tempat saya ni ade masjid untuk org cina muslim.. dengar khutbah jumaat pn dalam bahasa cina.. masjid dia kecik tapi cantik :)

    ReplyDelete
  4. km pernah samapai sana...tapi 2 tahun lepas..teruja bila masuk dalam masjid tu..dgn bnetuk dia yg unik tapi km lagi suka dan minat sangat2 masjid terapung tengku zaharah dekat Terengganu..cantik sangat2....^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer ke..? masjid terapung pha is dah pnah pi jugak, tapi rasa mcm biasa je... so far, masjid yg paling best bagi pha is, masjid wilayah persekutuan. yg seni bina nk sama mcm masjid kordova kat turki tuh... lawa kot. besar plak tuh.

      Delete

Post a Comment