Skip to main content

HARAM duduk atas kerusi



Masa aku tingkatan satu dulu, first time belajar bahasa arab. Kat sekolah aku, semua wajib ambil subjek Bahasa Arab Komunikasi untuk PMR. Mula-mula tu, memang agak nervous. Maklumlah, belajar bahasa baru.

Masa tu, kami belajar dengan Ustaz Muhammad Noor Zawawi. Tak garang, tapi tegas. Setiap kali beliau masuk kelas, ini yang terjadi :

Ketua kelas : Qiaman.!!! (berdiri..!!!!). Assalamua’laikum ustaz.

Pelajar : Asslamua’laikum ustaz.

Ustaz : waa’laikumussalam.

[setelah doa habis dibaca, semua pelajar duduk]

Ustaz : la tajlisu..!!! (jangan duduk). HARAM..!!!

sebenarnya, masa tu kami semua kena berdiri sebab beliau akan Tanya soalan. Sapa boleh jawab, baru boleh duduk. Masa mula-mula tu, aku terfikir jugak. Suka hati je ustaz ni kata duduk atas kerusi haram.


maa’ssalamah,
Pha is

Comments

  1. hahahhaha ske hati je ustaz tu

    ReplyDelete
  2. yeke. haha. pengalaman waktu sekolah ya.

    ReplyDelete
  3. eh eh sama la aku pon belajar bahasa arab waktu pmr dulu....
    entah2 modul mengajar bahasa arab ni sama kot semua....

    ReplyDelete
  4. haha..betol. sama.
    pastu bila takbleh jawab, berdiri.
    dah berdiri kat tempat sendiri try jawab tapi salah lagi, pi berdiri kat luaq kelas pulak.
    dah bleh jawab kalau,bleh masuk kelas balik tapi takbleh duduk. kena berdiri kat tempat sendiri.
    jawab lagi satu soalan baru bleh duduk

    cara yg agak efektif untuk bg students hafal vocab2 arabic. nice.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm.. mmg agak effektif.. cma kurang best sikit la.. hehehe

      Delete
  5. habis kalau ustaz tak cakap macam tu, masing2 nak duduk jugak hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. x de la.. cma terkejut tetiba keluar hukum haram.. hahaha

      Delete
  6. saya dulu pun belajaq bahasa arab..ustazah ada 2 org,sorg baik dan cun sorg lagi garang...ustazah yg garang tu selalu ajar kelas saya kalau ustazah yg sorg lagi pi kursus...garang kot ustazah tu..kalau dia masuk kelas,mesti dia akan mintak karangan bahasa arab..kalau tak siap,tak boleh balik..sedih kot...huhuhu

    ReplyDelete
  7. kikiki kelakarlah Ustaz tue...ingat waktu sis sekolah agama dulu...

    ReplyDelete
  8. Ustaz tu buat hukum sendiri. Bhaaha. Mesti susahkan soalan yang ustaz tu tanya? :p

    ReplyDelete

Post a Comment

Entri popular bulan ini

Gelaran Adik Beradik Yang Betul

Gaji Ahli Farmasi

Yamaha Y15ZR VS Suzuki Belang R150

Kawasaki Z250 vs Kawasaki Z250SL | specification