Antara zombie dan vampire


Kalau alam mistik melayu, ada macam2 spesis hantu. Toyol, Pontianak, hantu raya, penanggal, pocong, kum kum, dan macam-macam lagi.. terlalu banyak untuk disenaraikan semua.

Kalau alam mistik barat pulak, rasanya tak sebanyak yang melayu punya. Werewolf,  vampire, zombie, roh yang mati tak aman dan beberapa lagi. Tapi kali ni, dalam banyak2 spesis, kita ambik 2 contoh. Zombie dan vampire.

Zombie, mayat hidup yang lembik, jalan pon terseret kaki, nak bergerak pon macam tak larat, tapi dalam citer or filem barat, digambarkan macam dahsyat sangat. Contoh, resident evil dan the walking dead.

Vampire pulak, kuat, pantas, hisap darah, tapi dalam cerita or filem, digambarkan jenis yang jiwang mat bunga la pulak. Contoh, twilight dan the vampire diaries.


Pha is 

Comments

  1. hahaha konon vampire ensom la kan?
    hehe
    zombie muka selebeh je

    ReplyDelete
  2. Nama pun rekaan. Vampire tu pontianak. Tapi pontianak Melayu lain pulak kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tau kenapa vampire selalu dikaitkan dengan pontianak sbb rasanya "mereka" adalah 2 makhluk yg berlainan... dari segi sejarah, cara hidup, dan sebagainya...

      Delete
  3. agak bnyk gak hantu barat cam dlm cter supernatural. skrg dah msk 9th season dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu layan gak citer supernatural. tapi sampai season 5. sampai lucifer...

      Delete

Post a Comment