Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2011

awan kalimah Allah di Kolej Matrikulasi Kedah

entry kali ni saja aku nak kongsikan beberapa gambaq yang mungkin akan menarik minat korang. gambaq2 ni aku tak ambik kat tenet tapi dari fon kawan aku. tapi perkara ni betul2 berlaku depan mata aku. tak tipu punya.

tangis dan air mata_3

Seperti yang dijanjikan, sambungan dari entry "tangis dan air mata" dan "tangis dan air mata_2", kali ni aku bawakan "tangis dan air mata_3" .Tapi kali ni special edition punya. Edisi air mata yang tak sia2..

Kes ke-5 :

Sejak aku form 5, aku dah mula nangis masa berdoa dan masa solat. Dan sekarang ni, kalau aku beristighfar pon dah cukup untuk membuatkan air  mata aku mengalir kalau aku betul2 maksudkannya.

tangis dan air mata_2

Entry ni adalah sambungan entry “tangis dan air mata” yang sebelom ni. So, nak dipendekkan cerita, berikut adalah kes2 ataupon sebab2 yang boleh membuatkan aku mengalirkan air mata.
kes ke-2 :
Dulu masa kat sekolah, kalau aku pi kem mana2, bila balik ja dari kem tu, mesti aku rasa nak nangis. Sebab sayang nak tinggalkan kawan2 yang walaupon aku baru kenal 3 hari. Tapi dengan syarat mesti kena ada kawan yang “serasi” dengan aku.  Kalau tak dapat nak tahan, aku pi mandi, then nangis dalam bilik air.

aku sayang ayah

Entry kali ni khas bagi memperingati pemergian arwah ayah aku, zakaria bin din bin saad bin hasyim yang telah meninggalkan kami sekeluarga pada jam 6 petang, jumaat 25 ramadhan dalam tahun 2001(butiran yang tu jew yang aku ingat berkenaan masa pemergiannya).

tangis dan air mata

Entry kali ni saje untuk nk respon ngan entry ydp yg bertajuk “4 perkara yang kau tak patut tahu pasal aku”.  Lepas aku baca entry tu, aku rasa 3 dari perkara yang terkandung dalam entry tu aku pon ada. Cuma berbeza dari segi beberapa aspek ja.
Tapi yang paling contra ialah yang pasai menangis. . Dalam entry tu, perkara yang keempat ialah ydp tak penah menangis sejak tahun 1994. Ok, kalau ydp tak penah nangis, nydp plak nak ckap yg dia selalu sangat menangis.

hikmah di upsi_2 : maaf....

Dulu, aku rasa aku ni seorang yang penyabar. Dulu aku fikir aku ni seorang yang tak mudah marah. Dan dulu aku juga fikir yang aku ni bukannya seorang yang panas baran.
Tapi, andaian aku berubah semenjak dua menjak ni.  Contohnya seperti yang berlaku dalam entry hikmah di upsi dan yang terbaru, masa aku menjadi komandan kem kat kem cekak lestari (KCL) anjuran PSSCMUSM. Kalo dalam entry hikmah di upsi sebelom ni aku menyoalkan “apa yang aku dapat kalau aku marah”, kat sini pulak aku nak ceritakan apa yang terjadi selepas aku marah.  

D.O.A

Baru2 ni aku ada pi pharmnight, dinner anjuran persatuan sains farmasi (PSF) yang dibuat khas bagi meraikan student 4th year yang nk grade dan untuk semua student farmasi USM amnya.

Selalunya, seperti yang telah diberitahu kepada aku sebelom ni, pharmnight ni jarang budak melayu yang pi. Kebanyakannya cina. Kalau yang pi pon sma ada dia budak 4th year, atau pon AJK, ataupon rapat ngan budak2 cina.

cinta

Just nak berkongsi, pengalama aku masa dalam usrah yang aku pernah hadiri. hari itu, kami sedang rancak membincangkan hadis arbain imam nawaai yang ke-2, tentang islam, iman, dan ihsan.
Dan dalam perbincanga tu, ramai la yang bagi respon dengan baik. Masing2 dengan pendapat dan hujjah sendiri tentang apa yang mereka faham pengenai islam, iman, dan ihsan berdasarkan hadis. Semuanya dalam komunikasi 2 hala. Saling berinteraksi.
Tapi, tiba2, entah macam mana terkeluar pulak tajuk kecil dari perbincangan tersebut yang melibatkan istilah “cinta”. Lantas, si naqib pun menyoal kami, apa pula yang kami faham dengan istilah “cinta”.
Lepas tu, dari suasana yang agak “meriah” dengan pendapat2 dan hujjah2 tetiba je senyap. Sepi. Sorang pon tak berani keluar suara. macam ada malaikat melintas. Senyap tiba-tiba... (sila bayangkan bunyi cengkerik)
"err.... errr....."

tiba-tiba, si naqib memperdengarkan sebuah syair arab yang telah diterjemahkan dalam bahasa melayu oleh habiburrahman el sy…

kepimpinan dan kepengikutan_bahagian 2

Entry kali ni adalah sambungan kepada entry “kepimpinan dan kepengikutan_1”. So, kalau nak lebih paham, baca yang tu dulu ye.

Kalau kita perasan sekarang ni, selalu orang buat bengkel or kem or seminar berkenaan kepimpinan, tapi jarang dengar tentang kepengikutan. Terutamanya selepas AGM mana2 persatuan terutamanya yang melibatkan student tak kira lah student sekolah mahupon student university.  
Semua orang sibok nak jadi pemimpin dan tak mau jadi pengikut. Macam hina sangat kalau jadi pengikut. Takot nanti dicop sebagai “pak turut”. Kalau semua nak pimpin, sapa nak ikut.? Tak ke haru-biru jadinya.? Semua nak buat kepala.

kepimpinan dan kepengikutan_1

Sebelom aku nak merapu dengan lebih lanjut, meh sini aku nak citer skit kat korang satu situasi yang akan berlaku semasa aku naik moto. Eh, ader kaitan kew ngan tajuk nie? Ha, yang tu nanti korang akan tau.

hikmah di UPSI

Pernah tak korang rasa yang semua yang berlaku sekeliling korang semuanya serba tak kena? Tak kira ke mana saja anak mata korang melirik, semuanya Nampak salah? Apa saja yang korang dengar semuanya menyakitkan hati dan telinga? Dan mulut korang rasa macam nak mencarut jew sepanjang masa? Serta tangan korang rasa macam nak tumbuk je seseorang?(seriously)