Wednesday, December 14, 2011

petua menjaga mata


Sekarang, Alhamdulillah, aku bersyukur kerana masih lagi belum berkeperluan untuk berkaca mata. masih lagi dapat membaca tanpa perlu bantuan dari kaca mata. masih lagi dapat melihat dengan jelas tanpa kaca mata. tapi tahun2 akan datang, siapa yang tahu.

Aku seboleh-bolehnya, tak nak berkaca mata sehingga aku tua. Itu pon jika diizinkan oleh-Nya. insyaAllah. Kalau boleh, aku nak meni’mati setiap keindahan ciptaan Allah ini tanpa perantaraan apa2 alat.

Sebab itu lah, aku mencuba apa2 sahaja petua yang aku tahu untuk menjaga mata. yang pertamanya, aku kerap meminum jus keret susu. Kata orang keret (lobak) banyak khasiatnya untuk mata.  

Yang keduanya, pesan arwah tok wan aku masa aku form 3, setiap kali mendengar azan, apabila tiba laungan “asyhadu anna Muhammadan rasulullah”, selepas menjawab kalimah tersebut, cium (kucup) belakang kedua-dua ibu jari tangan, dan sapu kelopak mata dengan bahagian tersebut.

Tapi masa aku form 5, petua yang ke-2 ini disebut pula oleh ustaz di sekolah aku. Sama seperti apa yang arwah tok wan aku cakap. Cuma ustaz aku tu menambah lagi dengan sepotong doa. Doanya aku tak beberapa nak ingat.

Yang ketiga, juga dari pesanan arwah tok wan aku, kata beliau, kalau rasa gatal di mata, jangan tenyeh (gosok) mata dengan jari. Tapi tenyeh dengan lengan. Bahagian ‘bicep’. Mata kanan dengan bicep kanan dan mata kiri dengan bicep kiri.

Menurut beliau, ini petua orang melayu dulu-dulu. Sebenarnya, ada cerita disebalik petua ni. ceritanya melibatkan satu sumpahan antara mata dan lengan. Arwah tok wan aku pernah cerita kat aku. Panjang ceritanya. Betul atau tak, wallahu a’lam.  

Walaupon aku tak suka berkaca mata, tapi aku mudah tertarik dan terpegun dengan perempuan yang berkaca mata. sungguh. Bagi aku , perempuan yang berkaca mata memang lawa. Kalau boleh, ciri2 calon isteri aku nanti mesti yang berkaca mata. hehehe....  

Pha is

25 comments:

  1. semoga dapat jumpa bakal isteri berkaca mata..

    ReplyDelete
  2. rugi aku pergi laser mata aku ritu

    hehehe :p

    ReplyDelete
  3. ala, saya xberkaca mata.. melepas la kiranyer..

    huhu~

    ReplyDelete
  4. @eqacashperlala erk......(-_-")
    ha a... ko dah terkeluar dari list aku lepas ko buat laser ari tu.. hahahahaha ('',)

    ReplyDelete
  5. @K O R I E x pe... kalau nk juagk, pakai spek yg x de power pon x pe... saya terima je.... hahahahahaha

    ReplyDelete
  6. haha ak boleh msok dlm list ni.. :P

    ReplyDelete
  7. @aNeEs hmm.. ko tu kejap pakai spek, kejap pakai contac lens... so, kira kejap masuk, kejap keluar la... hahahahaha

    ReplyDelete
  8. huhu..same la..alhamdulillah,,mata ok lagi setakat ni

    ReplyDelete
  9. ok..kita nak ngakulah..kita memang pakai spek..ahakz..

    ReplyDelete
  10. oh, kira aku masuk dlm list ko tak?hahaha...;p

    ReplyDelete
  11. @Miss Guinea masuk2... ko ada 2 ciri2 yg membuatkan ko masuk dalam list aku.. hehehhe...

    ReplyDelete
  12. @Miss Guinea hehehe.. ader la... nanti aku post... hehehehe..

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah..setakat ni xpki crmin mata..tp dulu masa budak2 teringin pki sbb adik beradik ramai yg pki..huhu
    semoga dpt isteri berkaca mata..

    ReplyDelete
  14. @ShahzCudin bagus la kalau mata masih sihat... thanks 4 d wish...

    ReplyDelete
  15. kami ni memang feveret habes arr jus karot. tapi rabun jugak -.-

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Hehehe .. ada geng KBU sorang berkaca mata .. hahaha .. =p

    ReplyDelete
  18. Mudah-mudahan jumpa berkaca mata. Kalau dia buat Pha is marah sembunyikan spek mata dia hehe

    Pernah juga Ustaz ajar doa tu tapi rasa macam ada Banyak doa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cadangan yg bernas..! hahaha.. bleh try nanti..

      Delete