cerita melayu..

Bila balik cuti bersama external hard disk yang hampir penuh dengan filem dan cerita siri, tak kan nak tengok sorang2.. so, sebagi seorang abang yang mithali, aku pon ajak la adik2 aku tengok sekali.

Diorang nak tengok cerita hikayat merong mahawangsa. Dan tiba2 mak aku pon menyampuk : “mak pon nak tengok sekali jugak ceghita tu macam mana.”



Lantas aku membuka laptop Lenovo aku ni sambil menggodek-gedok mencari dimana letaknya filem tersebut. Dan sebelom “wayang” dibuka, aku tengok2 dulu sambil cuba2 mengingati jalan cerita.

Setelah aku preview, baru aku sedar yang cerita tu hampir keseluruhannya dalam bahasa inggeris. Dan subtitle pon dalam bahasa inggeris jua.

Lantas aku mengkaborkan kat mak aku : “mak, cerita tu dalam bahasa oghang putih la. Sari kata pon dalam bahasa oghang putih.”

“awat yang loklaq sangat tu..? kata cerita orang melayu. Sejarah orang melayu. Yang dok buat dalam bahasa oghang putih tu nak buat apa?” kata mak aku.

"Tak tau la kat depa, mak. Nak bagi international kot.”

“biaq pi lah. Ceghita melayu lain tak da ka?” soal mak aku lagi.

“ada. Ceghita ngangkung. Kali ni semua cakap melayu.”



“Pasang yang tu lah. Mak nak tengok.”

“ok.”

Pha is

Comments

  1. hehhee.. lawak la mak hang.. p la download cite cun.. besh taw! sume loghat utagha.. :)

    ReplyDelete
  2. haahaha. :D erm ngangkung best ka ??
    kat uma ada tp tak tgk pon agy

    ReplyDelete
  3. nani, best ke citer cun? masa aku ambik citer hikayat merong mahawangsa tu kat member aku, dia mmg dah ada dah citer cun. tapi aq x ambik. hehee

    ReplyDelete
  4. sophie, ngangkung boleh la... tapi part hantu dia klakor giler...

    ReplyDelete
  5. best la cite cun.. lawak.
    ssuai la utk tontonan femily..
    no too bad cite nyee..

    ReplyDelete
  6. owh... nti aq mntak kat kawan aq... nk mndownload2 ni aq x pndai sgt.. heehe

    ReplyDelete
  7. Cun ok apa Pha Is...kasi mak tengok..sesuai..loghat utara

    ReplyDelete
  8. wah... kalau dah sampai kak melur rekemen, nak cari teruslah cerita tu... hehehe

    ReplyDelete
  9. hahaha...aku rasa hang salah amik kos la kt usm nih...patutnya hang kena amik kos terjemahan dan interpretasi...baru ngan,,,leh jadi penterjemah pd mak hang....kui3!!

    ReplyDelete

Post a Comment