28.4.11

ape k0rg akn wat pd bdk yg tipu k0rg.???

depend on "siapa" dan "apa" yg ditipunya. kalau kawan sndiri, mgkin lbih snang skit aq nk maafkan. kalau penipuan tu pulak tak memudharatkan aq, tak kisah sangat la.

kalau kes yg selain yg kat atas tu, kalau boleh aq sabar , aq sabar. kalau teruk sangat, aq marah (nasihat) jew la.. bukannya apa, supaya dia sedar..

tapi aq tetap akan maafkan.. kerana memaafkan itu lebih baik untuk aq...

sabda nabi : ciri2 org munafiq itu ada 3. bila bercakap, dia bohong. bila berjanji, dia mungkiri. dan bila diberi amanah, dia khianat.

so, penipu ni dah masuk katagori orang munafiq.

dan kalau x silap aq, dalam Al-quran (x beberapa sure sama ada al-quran atau hadis. tapi rasanya macam dari al-quran) ada menyebut : wahai orang2 yg beriman, apabila didatangkan kepadamu perkhabaran dari org munafiq, maka hendaklah kamu menyiasat perkhabaran tersebut.

maknanya, ckap orang munafiq tak boleh percaya. kena check dulu betol or tak. tak boleh terus percaya ..

dan saksi orang munafiq juga tak akan dikira... tak sah.... contohnya dalam kes saksi berzina yang memerlukan 4 orang saksi. kalau salah seorang dalam kalangan saksi tu orang munafiq, tak sabit hukum zina.

kes munafiq ni amatlah serius sampai ulamak2 usul fiqh menetapkan salah satu sebab mengapa sesebuah hadis itu menjadi dhaif (lemah) adalah kerana salah seorang dari sanad (periwayat) hadis tersebut tergolong dalam golongan munafiq.

so, lepas ni, jgn percaya ckap dia. papehal pon, siasat sendiri... cari dari sumber lain...

wallahu a'la wa a'lam.....

(n_n)



p/s : ni adalah jawapan dari persoalan yg ditanya kepada aku dalam formspring. sja nk share kat sini. hehehe

No comments:

Post a Comment